Tryggare Malmös årsrapport för 2020

Tryggare Malmös årsrapport för 2020

Miljönämnden tog på gårdagens sammanträde emot årsrapporten för Tryggare Malmö 2020. Årsrapporten visar på stora framgångar med att mota tillbaka oseriösa och olagliga verksamheter.

Det politiska styret i Malmö beslutade med budgeten för 2020 att permanenta det framgångsrika arbetet inom ramen för Tryggare Malmö. Miljöförvaltningen har sedan dess upprättat en ny och permanent enhet som enbart arbetar med uppsökande arbete gentemot oseriösa och olagliga verksamheter som bidrar till osund konkurrens, svart ekonomi och som har negativa effekter på tryggheten i samhället. Enheten för trygghet och samordnad tillsyn består av tio livsmedels- och miljöinspektörer, och startade sitt arbete under sommaren 2020.

Under 2020 har cirka 300 kontroller utförts, varav 200 var myndighetsgemensamma med en eller flera andra myndigheter. De sju tillsynsområden som har prioriterats under 2020 är: olovliga boenden, hygieniska behandlingslokaler, oregistrerade livsmedelsverksamheter, livsmedelsfusk, butiker med olovlig försäljning i detaljhandeln, tillsyn av samlingslokaler där rökning sker inomhus samt fastigheter.

Tryggare Malmö är ett mycket brett arbetssätt tillsammans med många olika inblandade myndigheter. Men all verksamhet inom ramen för Tryggare Malmö har som gemensamt mål att stoppa oseriös och olaglig verksamhet. Resultat under året är till exempel stoppad försäljning av 28,6 ton kaffe, choklad, mandel, hälsoprodukter och godis på grund av brister i spårbarhet. Det gemensamma arbetet har bland annat lett till att Polisen har upptäckt vapenbrott, eller att en annan myndighet har upptäckt andra brott som annars hade gått obemärkt förbi. 2020 är ett år som bekräftar nyttan av Tryggare Malmö för både Malmöbornas trygghet och ett näringsliv fritt från fusk och osund konkurrens.

- Tryggare Malmö är ett utomordentligt bevis på den samhällsnytta som kan åstadkommas när olika myndigheter jobbar tillsammans för att stoppa olagliga verksamheter, säger Simon Chrisander (L), ordförande i miljönämnden

- De här upprepade tillslagen mot den svarta ekonomin har stor effekt på verksamheter med kopplingar till kriminalitet. Samarbetet mellan myndigheter är en kraftsamling från samhällets sida för att ta bort viktiga inkomstkällor från de kriminella. Att Tryggare Malmö gått från försök till att bli permanent gör det lättare att utveckla arbetet på lång sikt. De goda resultaten ska fortsätta, säger Arwin Sohrabi (S), förste vice ordförande i miljönämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Simon Chrisander, 0768-99 24 00, simon.chrisander@malmo.se

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90, arwin.sohrabi@malmo.se

Christoffer Karlsson, pressansvarig (L), 0734-16 64 97, christoffer.karlsson2@malmo.se

Anders Malmström, pressansvarig (S), 0768-70 79 52, anders.malmstrom@malmo.se