Turning Torso får nya grannar!

Turning Torso får nya grannar!

Det finns stor efterfrågan på mindre bostäder i Malmö. I Västra hamnen utvecklar MKB tillsammans med Stadsfastigheter ett projekt med en idrottsanläggning och 130 ungdomsbostäder, som delvis byggs på idrotthallens tak. Bostäderna blir framför allt yteffektiva ettor med gemensam takterrass.

Med Stapelbäddsparken och Turning Torso som grannar uppför Stadsfastigheter en ny idrottshall. På taket skapar MKB 130 ungdomsbostäder till personer under 26 år. Utemiljön kommer att finnas på taket till idrottshallen med möjlighet att umgås, grilla och rekreation.

– MKB:s ambition är att bredda utbudet och bygga varierat med olika hyresnivåer så att fler hushåll kan efterfråga en nybyggd bostad.Att vi nu kan erbjuda 130 ungdomsbostäder för under 4 000 kronor i månaden för en etta, dessutom i ett attraktivt läge, ser jag som mycket positivt, säger Claes Jeppsson, ny- och ombyggnadschef hos MKB, som ser investeringen som ett viktigt steg för att nå målet med 500 nybyggda lägenheter per år och att bidra till att stärka Malmös attraktionskraft.

– Stadsfastigheter ser detta som ett unikt samarbetsprojekt med MKB för att skapa nyproducerade, billiga lägenheter för ungdomar i Malmö. Projektet tillgodoser dessutom behovet av en idrottshall i Västra hamnen, säger Peter Hingström, byggprojektledare på Stadsfastigheter.

Grafik: Chroma Arkitekter

Adress: Stapelbäddsgatan (nummer ej klart)
Arkitekt: Chroma Arkitekter, Malmö
Totalentreprenad: Peab Sverige AB
Totalkostnad: cirka 113 miljoner kronor
Preliminär byggstart: maj 2015

Idrottshall: Idrottshallen beräknas stå klar i maj 2016 och ska serva två skolor i Västra hamnen. Idrottshallen ägs och förvaltas av Stadsfastigheter.
Bostäder: 130 ungdomsbostäder, varav 115 ettor (29-32 kvadratmeter) och 15 tvåor (45 kvadratmeter). Planerad inflyttning hösten 2016. Bostäderna ägs och förvaltas av MKB.

För mer information kontakta:

Peter Hingström, byggprojektledare Stadsfastigheter, 040-34 18 50

Claes Jeppsson, ny- och ombyggnadschef MKB, 040-31 34 25
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 040-31 33 55

Detta meddelande är utskickat av Thobias Ligneman, kommunikatör på serviceförvaltningen/stadsfastigheter, 0709-841121.