Poppeludden i Pildammsparken, i vänster bildkant.

Udde i Pildammsparken får ett lyft inför sommaren

Pildammsparken är ett av de mest populära besöks- och utflyktsmålen i Malmö. Nu väntar ett ansiktslyft för Poppeludden vid dammens västra sida.

Vegetationen och djurlivet är omväxlande mellan parkens olika delar. Området, 45 hektar stort, har utvecklats under lång tid med motionsstigar, amfiteater, fik, blomstergata, konstverk och på senare år med stämningsfull belysning, utegym och temalekplatser.

Mer finns att göra. Vid sitt möte idag godkände tekniska nämnden ett arbete koncentrerat till Poppeludden vid dammens västra sida, intill parkeringen för Margaretapaviljongen. I dagsläget är det ett mörkt, anonymt parkrum jämfört med övriga delar av parken.

Arbetet, som leds av stadens fastighets- och gatukontor, innebär bland annat nya gångvägar, förändrad växtlighet, fler sittplatser och ett trädäck intill vattnet. Under hösten kompletteras omgörningen med installationen av ett ännu inte utvalt konstverk som uppförs på platsen.

Investeringen beräknas uppgå till sex miljoner kronor.

– Ett levande stadsliv behöver parker och grönska av bästa kvalitet. Med de här åtgärderna kan vi locka ännu fler besökare till parken och erbjuda ytterligare ett trivsamt stopp på vägen. Jag ser fram mot att se resultatet till sommaren, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande.

– Poppeludden är en av de finaste platserna i Pildammsparken. Utsikten över vattnet med en grön fond gör nästan att man glömmer bort att platsen ligger mitt i Malmö. Men träden är gamla, och det finns andra förbättringar att göra också, vilket kan få fler att uppskatta platsen lika mycket som jag gör, säger Håkan Linné (L), förste vice ordförande i tekniska nämnden.

För ytterligare kommentar eller information, kontakta:
Andreas Schönström, 0709-116897, eller via Anders Malmström, pressansvarig (S), 0768-707952
Håkan Linné, 0701-893631, eller via Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734- 16 64 97