​Unga efterfrågar fler fritidsaktiviteter – gärna dans och bibliotekssatsningar

​Unga efterfrågar fler fritidsaktiviteter – gärna dans och bibliotekssatsningar

Högstadieelever i Malmö önskar fler kulturaktiviteter och dans är särskilt eftertraktat. Det visar undersökningen Ung livsstil som frågat nästan 2400 elever om vad de helst gör på fritiden. Biblioteken är också en uppskattad mötesplats.

Studien Ung livsstil undersöker ungdomars kultur- och fritidsvanor i flera svenska kommuner. Malmöelevernas svar skiljer sig inte nämnvärt från andra elevers, här precis som i resten av landet tar tjejer del av kulturlivet mer än killar medan killarna är mer aktiva i idrottsföreningar. Dock går ovanligt många unga i Malmö på kulturaktiviteter varje vecka. Av tjejerna gör 77 procent det, av killarna 63 procent.

Malmö sticker också ut vad gäller bibliotekens betydelse. Hälften av tjejerna i högstadiet har besökt ett bibliotek minst en gång den senaste månaden och på frågan vad kommunen borde satsa mer på är svaret just biblioteken. Det är också långt fler som skulle vilja besöka biblioteken än som faktiskt gör det. Sedan tidigare pågår ett arbete med att utveckla Malmös bibliotek, i takt med att staden växer. Det planeras bland annat för ett nytt bibliotek i Rosengård som ska öppna i februari 2022. På längre sikt kan det bli aktuellt med bibliotek i Hyllie, Limhamn och Bunkeflo där befolkningen ökar i snabb takt.

Det finns en önskan från såväl killar som tjejer att delta mer i kommunens kultur- och fritidsaktiviteter. Killar vill se fler satsningar på gymträning och fotboll, tjejer vill gymträna och simma. Dans är ett intresse som förenar högstadietjejer i hela Malmö, här finns inga skillnader mellan tjejer i olika socioekonomiska grupper, tjejer i olika stadsdelar eller utifrån bakgrund. Alla efterfrågar dans som fritidsaktivitet i mycket hög utsträckning. Möjligheten till dans kommer därför att stå i fokus för kulturnämndens arbete framöver, i samarbete med andra nämnder.

Precis som tidigare studier visar Ung livsstil att killar är mer fysiskt aktiva på fritiden än tjejer, och att bakgrund spelar stor roll när det kommer till deltagande i en idrottsförening. Mest aktiva är killar från socioekonomiskt starka områden, minst aktiva är tjejer i socioekonomiskt svaga områden. Att aktivera tjejer har därför varit prioriterat de senaste åren, och det har gett resultat. Till exempel har andelen tjejer i Rosengård med medlemskap i en idrottsförening ökat med fem procent sedan 2015.

Utöver högstadieelevers fritids- och kulturvanor omfattar studien Ung livsstil i sin helhet även svar från mellanstadie- och gymnasieelever. En samlad rapport presenteras senare i år.

– Vår utgångspunkt är att alla barn och unga ska kunna ta del av Malmös kultur- och fritidsliv på samma villkor och genom att titta närmare på hur deras vardag ser ut får vi veta om vi är på rätt väg och kan anpassa våra beslut. Studien visar att det finns skillnader beroende på bakgrund, och det är något som vi måste jobba vidare med, men det är också tydligt att dans är ett intresse som förenar. Det kommer vi därför att satsa särskilt på. Själv gläds jag åt intresset för våra bibliotek, det visar att den satsning vi gör just nu ligger helt rätt i tiden, säger Frida Trollmyr (S), kulturkommunalråd.

– Det är glädjande att studien visar på bibliotekens betydelse, särskilt med tanke på den stora satsningen vi nu gör med ett nytt bibliotek på Rosengård. Studien bidrar också med att vi tydligare kan se ungdomarnas egna önskemål och intressen kring kulturaktiviteter. I försättningen kommer vi därför kunna ha ett mer jämställt utbud av aktiviteter som både kan attrahera tjejer och killar. Utredningen visar också på vikten och behovet av vi försätter att jobba med att fler ungdomar ska ha möjlighet att ta del av det rika kulturlivet som vi har i Malmö, säger Amanda Onsberg Brumark (L), 1:e vice ordförande i kulturnämnden.

Frida Trollmyr, 0708- 31 93 04

Amanda Onsberg Brumark, 0700-75 50 37