Unga filmjuryns pris 2010

Unga filmjuryns pris 2010

Vinnaren av Unga filmjuryns pris 2010 är den franska filmen LOL - Laughing Out Loud av regissören Lisa Azuelos.

Filmens handling

Lola, 15 år, är spänd av förväntan inför att träffa alla sina vänner under första skoldagen efter lovet. Efter brytningen med pojkvännen Arthur är Lola förtvivlad och den enda som verkligen förstår henne är Maël. Enda problemet är att Maël är Arthurs bästa vän. I en värld fylld med Ipods och MSM är Lola och hennes vänner redo att hitta sin väg genom sista året i grundskolan. Med korta textmeddelanden kan de snabbt hitta genvägar och undvika överbeskyddande föräldrar. Efter ett möte med sin före detta man blir Lolas mamma Anne tagen av polisen. När hon sedan av en ”händelse” läser sin dotters dagbok inser hon hur dålig kontakt de har. Lola och Anne lyckas lösa sina problem och med gemensamma krafter enas de om att rädda Maëls musikaliska dröm.

Juryns motivering

Unga Filmjuryns pris går i år till en film som med humor och romantik går rakt in i hjärtan hos både tjejer och killar. Filmen speglar tonårsliv men också vuxenliv med bråk, otrohet, fester och förälskelse. Den väcker diskussioner men framförallt lämnar den en glad och varm känsla.

Jury 2010

Klass 8B från Munkhätteskolan i Malmö.

Unga filmjuryns pris

Unga filmjuryns pris delas ut varje år till en ungdomsfilm på BUFF. Kultur för barn och unga utser en högstadieklass i Malmö som får se och bedöma tävlingsbidragen. Priset är ett konstverk i glas av konstnären Annika Jarring.

Prisutdelning

Priset delas ut av elever från juryklassen ikväll 19 mars kl 19 på Rådhuset i Malmö.

• Susanne Månsson Kandell, Kultur för barn och unga, tel: 0709-173828
  • Cecilia Grubb, festivalproducent, BUFF, tel: 0709-611144