Unga Filmjuryns pris 2016

Unga Filmjuryns pris 2016

Unga Filmjuryn, i år från tre olika klasser i årskurs 8 på Dammfriskolan i Malmö, har utsett bästa ungdomsfilm på BUFF 2016. Vinnare av Unga Filmjuryns pris 2016 är filmen: The New Kid.

Le Nouveau. Frankrike 2015. Regi: Rudi Rosenberg. 85 min.

Om filmen

Benoit är ny i klassen och i storstaden Paris. Han är utfryst men blir vän med den svenska tjejen. I skolan finns också andra personer som är utanför och i brist på andra vänner börjar Benoit hänga med dem. Bland annat lär han känna en handikappad tjej och en kille med autism. Med en stor dos värme och humor berättas om utanförskap, vänskap och allas lika värde.

Juryns motivering:

Filmen vi valt höll vårt och publikens intresse uppe genom hela filmen och fick alla att skratta. Alla kunde känna igen sig i situationen huvudpersonen befann sig i på ett eller annat sätt. Ämnet skildrades på ett varmt och humoristiskt sätt och var lätt att ta till sig.

Eftersom karaktärerna inte var stereotyper var det enklare att relatera till dem och man känner empati för dem. Skådespeleriet var väldigt trovärdigt och manuset var välskrivet. Filmens miljöer var också väldigt behagliga.

En feel good film som inte skyggar för livets svårare sidor.

Jury 2016

2016 års Unga filmjury består av 13 elever i årskurs 8, från tre olika klasser på Dammfriskolan.

Unga Filmjuryns pris

Unga filmjuryns pris delas varje år ut till en ungdomsfilm som ingår i tävlan på BUFF. Priset arrangeras av Barnkulturenheten som finns i Kulturhuset Mazetti i Malmö. Deras filmpedagogiska verksamhet förbereder och samordnar Unga Filmjuryns arbete.

Prisutdelning

Priset delas ut av elever från juryklassen ikväll fredag 18 mars på prisceremonin kl. 19 på Rådhuset i Malmö.

För mer information kontakta

Linda Johansson, dramapedagog på Barnkulturenheten, Kulturförvaltningen;tel:0709-85 09 83

Julia Jarl, festivalchef, BUFF, tel: 0734-34 30 25