Unikt bokprojekt i Husie – En författare i varje Åtta

Varmt välkomna till bokrelase ”Från Den svarta riddaren till Diegos resa– Noveller skrivna av elever i Husie 2010”, onsdagen den 2 mars kl. 13.30 i Videdalsskolans matsal.

Utöver alla åttondeklassare som skrivit varsin text i boken möter vi författaren Mårten Sandén som tillsammans med projektledarna Bekey Pettersson och Maria Rojier från Husie stadsdelsförvaltning presenterar boken och svarar på frågor.

Texterna handlar om allt från att vara tonåring, att förlora en förälder, sorg och lycka, och mycket mer som bara en åttondeklassare kan berätta om. Under en termin har elever på Bäckagårdsskolan, Videdalsskolan, Montessorigrundskolan Maria samt Höjaskolan under heldag inom ramen för svenska timmar fått möjligheten att träffa författaren Mårten Sandén i olika workshops. Bokens illustrationer står också barnen för, ett resultat från förra årets projekt som hade fokus på illustration under ledning av Jimmy Wallin från Malmö Kulturskola. Nästa termin ska ägnas åt musik, men just nu längtar alla att få den rykande färska boken i sina händer och läsa sina egna och kamraters alster.

-  Det är fantastiskt att se barnens kreativitet blomstra på det sätt som speglas i boken och vår förhoppning är att det ska stärka dem i sin självkänsla och de på ett praktiskt sätt ska få inspiration och insikt om hur det är att vara författare, illustratör eller musiker.

Avslutar Bekey Pettersson från Husie stadsdelsförvaltning som varit en av projektledarna och initiativtagare.

För ytterligare information, press-ex & intervjuförfrågan kontakta:

Behrang Kianzad                                       Bekey Pettersson

Kommunikatör                                          Planeringssekreterare