Unikt författarbesök - John Ajvide Lindqvist besöker Malmöklasser

Elever på Malmö Latinskola och Pauli gymnasium får idag, torsdag, besök av John Ajvide Lindqvist, författare till bl a succeboken "Låt den rätte komma in". Klasserna läser boken under hösten tillsammans med svensklärare och skolbibliotekarier och reflekterar över innehållet i form av bok-filmblogg, filmskapande och samtal.

Bok-film-bloggen är här http://bok-film-blogg.blogspot.com/

Två klasser deltar i Bok-filmbloggsprojektet, en från Malmö Latinskola och en från Pauli gymnasium. Klasserna läser "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist, och diskuterar boken i smågrupper utifrån olika frågeställningar. Svenskläraren och skolans bibliotekarier är samtalsledare i de olika grupperna. I anslutning till boksamtalen reflekterar eleverna i en blogg.

- Det är det enda författarbesök jag gör i höst, säger John Ajvide Lindqvist. Folk ligger på hårt, men jag tyckte ju att det här var ett sådant stiligt upplägg.

Eleverna använder olika verktyg för reflektion, såsom eget bloggande, filmskapande, författarbesök och samtal. Förhoppningen är också att eleverna tar med sig lusten till fortsatt reflekterande genom boken, filmen och sitt eget skapande utanför skolans väggar.

Torsdagen den 26/11 får eleverna träffa författaren, John Ajvie Lindqvist, i halvklass.

27/11 ser eleverna filmen som baserats på boken, i regi av Tomas Alfredson, på biografen Spegeln.

2 och 3/12 får de undervisning i Storyboards av filmpedagog Chris Munsey från Pedagogiska centralen.

- Vi hoppas att några elever gör filmer av en scen som inte finns i filmen, men som de fastnat för i boken, säger Görel Reimer, skolbibliotekarie på Pedagogiska centralen.

Projektet är initierat av Pedagogiska centralen och finansieras delvis av Statens kulturråd. Hela processen dokumenteras av Pedagogiska centralen.

För mer information, kontakta:

Görel Reimer, Pedagogiska centralen

Tel. 040/34 35 09, 0708-58 25 08

gorel.reimer@pub.malmo.se

gorel.reimer@malmo.se

MVH

Tina Fransson Krook

Informationsansvarig

Pedagogiska centralen & RMS/FoU-utbildning Malmö stad

Pedagogiska centralen är Malmö stads centrala resurs för pedagogisk utveckling. Vi erbjuder bl a kompetensutveckling, fortbildning och rådgivning inom förskola, grundskola och gymnasium.
Hela vårt utbud hittar du på www.pedc.se >>