Visionsbild för området Öster om Hyllievångsparken. Illustration: Normaimages

Unikt mobilitetshus ska byggas i Hyllie

Nu är det klart att det är Hub Park AB som ska bygga den nya parkerings- och mobilitetsanläggningen i området öster om Hyllievångsparken i Hyllie. Fastigheten ingår i ett projekt som ställer extra krav på klimatsmarta och hållbara lösningar.

- Vi har extra fokus på klimatet i detta område och ett av kraven är bland annat att projektets planerade och faktiska utsläpp under byggtiden inte överstiger 220 kg CO2 per kvm BTA. Bolagen som bygger ska även ta fram en egen klimatkalkyl, berättar projektledare Camille Ploujoux från Malmö stad.

På senaste Tekniska nämnden godkändes markreservation för del av fastigheten Bunkeflo 6:8 Malmö till Hub Park AB. De planerar nu för en unik parkerings- och mobilitetsanläggning som kommer att ha cirka 400 parkeringsplatser.

- Detta kommer att bli mycket mer än ett parkeringshus. Vi möter områdets höga ambitioner vad gäller hållbart byggande med återbrukat levande tegel, träinslag och innovativa energilösningar. Men det kommer också att ha andra kvaliteter som en aktiv och trygghetsskapande bottenvåning med nära service, attraktiva mobilitetserbjudande till de boende i området och möjligheter för fler att leva mer hållbart, säger Åsa Kalee, ansvarig för kommunikation och fastighetsinnhåll på Hub Park.

Hub Park är ett nischat fastighetsbolag med fokus på mobilitet och hållbarhet. Målet är att skapa unika mobilitetshus som löser mer än parkeringsfrågan.

- Vi vill tillgodose behovet av boende- och verksamhetsnära service, förflyttning av människor och varor samt möjligheten för en trygg och framtidsäkrad energiförsörjning. Helt enkelt skapa en lättare vardag för boende och verksamheter, säger Tomas Strandberg, VD för Hub Park.

Just nu ligger en markanvisning ute för området Öster om Hyllievångsparken som gäller cirka 600 bostäder och en kontorsbyggnad om ca 6 000 kvm. Läs mer här: malmo.se/markanvisning

Kontakt för vidare information

Camille Ploujoux, projektledare Malmö stad, camille.ploujoux@malmo.se, 0707-414370
Åsa Kalee, presskontakt Hub Park, asa.kalee@hubpark.se, 070-575 11 45
Tomas Strandberg, VD Hub Park, tomas.strandberg@hubpark.se, 070-434 19 07

Om Hyllie

Hyllie är ett av Malmös största utbyggnadsområden. I ett växande Malmö spelar Hyllie en avgörande roll för såväl bostadsproduktion som för etablerande av nya kontorsarbetsplatser.

Hyllie som stadsdel är ung. Först på plats var Malmö Arena som stod klar i november 2008 och de första bostäderna var klara för inflyttning 2013. Under 2023 beräknas cirka 8000 personer bo i Hyllie och stadsdelen har cirka 11 000 arbetsplatser. När Hyllie planeras vara fullt utbyggt om 15–20 år kommer det att finnas cirka 12 000 bostäder, med omkring 25 000 invånare och uppemot 15 000 arbetsplatser.

Fastighets- och gatukontoret: Christina Erlandsson

kommunikatör fastighets- och gatukontoret 0734-020408