På tomten intill Malmömässan planeras bostäder som alla Malmöbor ska kunna ha råd med.

Unikt och nyskapande när nästa kvarter i Hyllie tar form – tävling ska ge bostäder som alla har råd med

Hyllie är Malmös största utbyggnadsområde som på kort tid kommit att bli en levande stadsdel och en föregångare för stadens arbete med hållbar utveckling. Nu är det dags att skapa ännu ett kvarter med hållbarhet i fokus. Området öster om mässan ska bebyggas med bostäder, kontor, förskola och grönområden med utgångspunkten att alla ska ha råd att bo. Hur det ska se ut avgörs i en markanvisningstävling där företag får tävla om att bygga nyskapade hus med kravet att hålla hyrorna under en viss nivå.

Modellen Mallbo – Malmö Allemansrätt Boende – är skapad för att bidra till att alla Malmöbor ska ha råd med en bostad av god standard. För att lansera modellen har Malmö stad utlyst en markanvisningstävling där området öster om mässan i Hyllie är först ut.

I tävlingen ingår att bygga 150 hyreslägenheter efter Mallbos kriterier, men även upp till 100 bostadsrätter och en större kontorsbyggnad. Maxhyran, som ska vara förhandlad med Hyresgästföreningen, får uppgå till 1400 kronor per kvadratmeter och år, motsvarande en månadshyra på 8400 kronor för en trea. För att hålla nere byggkostnaderna och därmed hyran sänker Malmö stad sin tomrättsavgäld för den aktuella tomten samt gör det möjligt att bygga färre p-platser mot att byggaren satsar på mobilitetsåtgärder för de boende.

Utvärderingen av tävlingsbidragen väger också in ett socialt perspektiv. Förslag som bidrar till delaktighet och gemensamma aktiviteter bland de boende premieras. Markanvisningstävlingen för Hyllie avgörs i november.

Stadsbyggnadsnämnden har i dag fattat beslut om att göra detaljplanen för området tillgänglig för granskning.

– Markanvisningstävlingen är unik för Malmö och sätter ytterligare fokus på människors rätt till en bra bostad, som är så grundläggande. Med Mallbo ser vi till att skapa förutsättningar för att bygga bostäder som alla har råd med och ge den trygghet som ett eget hem bidra till. Det ska bli spännande att ta del av tävlingsbidragen, säger Sofia Hedén (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Det finns många Malmöbor som lever med ångest över allt för höga kostnader för sitt boende och som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Med Mallbo kan vi testa nya sätt att bygga billigare så att fler har råd med bostäder med god standard. Jag ser fram emot nya innovativa lösningar från deltagarna i tävlingen och att man visar på att det går att göra skillnad, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

Kontaktpersoner:
Sofia Hedén, 0703-56 41 68