Unikt projekt för grönyta på Djupadal

En bortgömd grus- och asfaltyta vid Djupadalsskolan blir nu en grön oas. Under tre dagar ska 248 buskar och träd planteras av skolans elever.

Tre förvaltningar i Malmö stad, Gatukontoret, Stadsfastigheter och Limhamn-Bunkeflo stadsdelsförvaltning har, inom ramen för projektet Gröna skolgårdar, tillsammans skapat ett område som höjer livskvaliteten för drygt 500 barn och elever på Djupadalsskolan.

– Jag hoppas på många positiva omdömen från omkringboende, säger Gunn Hanéll, rektor.

Elever ska tillsammans med skolans personal och personal från projektet ”Gröna skolgårdar” den 12-14 april fylla den tidigare asfalt- och stenbelagda ytan med 248 buskar och träd. För Djupadals rektorsområde innebär det att en mer än 25-årig dröm äntligen gått i uppfyllelse. Projektet är unikt och är resultatet av tre förvaltningars samordning av resurser, både personella och ekonomiska. Malmö har fått ännu en grön yta som alla kan njuta av och vara stolta över.

– Djupadalsskolans elever och personal har genom ett gemensamt ansvarstagande och arbete skapat förutsättningar för en positiv framtid, säger Gunn Hanéll.

Under ”invigningen" kommer elever från Djupadalsskolan att framföra en sång med nyskriven text. Företrädare från de olika förvaltningarna kommer att fläta samman tre tampar. Flätan ska ses som en symbol för förvaltningarnas gemensamma engagemang för Malmö och för att tydliggöra att – tillsammans kan vi!

Tid: 14 april 2011, samling klockan 12.00
Plats: Söder om Wadstagården, strax intill fotbollsplanen.
Adress: Norra Hyllievägen 89, Limhamn

Läs mer om Gröna skolgårdar på Malmö Naturskolas hemsida www.natur.pedc.se