Bild  Wibit
Bild Wibit

Urban Beach - ett häng för alla!

Malmö stads satsning med Malmö vid havet fortsätter, nu med ett jätteområde vid T-bryggan på Ribersborg med namnet Urban Beach. Urban Beach öppnar på lördag den 1 juli klockan 11.00 och är sedan öppet varje dag mellan 11-20 till och med den 6 augusti.

Urban Beach blir en plats för alla att trivas på. En mötesplats där den som bara vill hänga och lyssna på musik kan göra det och den som vill aktivera sig hittar massor att göra. Här finns attraktioner och innehåll som aldrig tidigare presenterats vare sig på stranden eller i Malmö. Och allt är gratis.

• -Vi vill skapa en sommaroas där alla kan träffas och njuta av Malmös fantastiska läge vid havet. Men också en plats full av äventyr för barn och unga som är kvar i stan, säger Pella Ström, projektledare på gatukontoret.

Urban Beach blir strandens mest självklara häng! Det befintliga trädäcket fylls med DJ`S, gratis wifi, quiz, solstolar, poetryslam, parasoll, palmer, vass och en flamingo.

Här låter vi massage, VR och Konsthallen samsas med hennamålning, smoothies och smyckestillverkning.

För den som inte vill sitta stilla finns det mycket att göra. På beachsportplanerna kan man testa afrobeat, handboll, beachvolley, strandtennis, yoga, crossfit, skimboard, SUP, aquazumba, salsa och mycket mer.

Dessutom finns grejor att låna - bollar, rack, styltor, spel, böcker, boule, kubb, crocket, jongleringsbollar, handskar med mera.

BonnierHoops och Malbas är på plats med en mix av basket och böcker. Efter tre år i Kista kommer BonnierHoops till Ribban och Urban Beach. En streetbasketplan för ungdomar kommer att fungera som mötesplats för basket och kultur. Genom en sport som är tillgänglig för alla kan ungdomar mötas på sin egen planhalva och inspireras till läsning och det skrivna ordet.

Sommarens största nyhet är nog Vattenhinderbanan Wibit som är på plats torsdag nästa vecka, den 6 juli. Det är en 38x16 meter stor uppblåsbar hinderbana i havet, längst ut vid T-bryggans slut. Vattenhinderbanan är för alla som kan simma och har flytväst på sig. Flytväst finns att låna på T-bryggan. När hinderbanan är öppen finns alltid livräddningspersonal på plats.

Är det si och så med simkunskaperna eller om vattentemperaturen inte lockar så finns många alternativ på land för den som söker utmaningar och äventyr. Varje vecka är det premiär på en upplevelse utöver det vanlig. En jättezorb, en 13 meter hög 35 meter lång waterslide, en trampolinpark, ett mini-toughest och för att matcha succén i vattnet en uppblåsbar hinderbana på land.

På Facebook kommer varje dag programmet för Urban Beach

Arrangemanget görs av gatukontoret i samarbete med fritidsförvaltningen.

Här är några av de som medverkar under Urban Beach:
Hela Malmö, Konsthallen, Malmö Dansakademi, Bonnier Hoops, RoofTop sessions DJ Cleva, Quality Runnerz, IUG, BMK Slottstaden, RGRA, DJ Hussni, Malmö Padel & Tennissällskap Revolutionary fitness, Summerlock, HUR, Yoga Kendra, Arena 305, Summerlock, Vai, Hipphoppcentralen, Kämpinge hopprep, Geek mini, Black Opal, Aktiv Ungdom, Elevsalongen Malmö, Heleneholms IF, DJ DAM1, Quiz m Sanaa, Tjejer i förening, Malmö Beachvolleyboll club, Aktiv ungdom, Cubasalsa och många fler.

Kontakt
Pella Ström, Projektledare, gatukontoret, Malmö stad, 0738 51 53 35, pella.strom@malmo.se

Olle Håkanson, för BonnierHoops, 0704-44 35 47

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, gatukontoret, Malmö stad, 0709 341411, birgitta.hjertberg@malmo.se