Utökad budget för ökad trygghet

Utökad budget för ökad trygghet

I ett Malmö som håller ihop ska alla kunna känna sig trygga. Staden ska, tillsammans med polisen och andra myndigheter, skapa ökad trygghet på stadens gator och torg.

Kameror kan få en plats att kännas tryggare. De är också viktiga i polisens arbete för att identifiera brottslingar och kartlägga händelseförlopp.

Senaste året har Malmö stad varit med och installerat kameror på Södervärn, Möllevången, Triangeln och Lilla torg. Med dagens beslut i tekniska nämnden blir det möjligt att sätta upp fler kameror. Närmast i planeringen står kameror på Norra Grängesbergsgatan, Hermodsdal och fler kameror på Lindängen.

Det senaste året har all utebelysning bytts i områden som Lindängen, Hermodsdal och Nydala. Dovare belysning har ersatts med starkare och klarare ljussken. Det arbetet utökas nu med fler områden.
Dagens beslut innebär ett tillskott på 3 miljoner kronor till kameror och belysning.

– Vi har flera exempel på att kameror hjälper, både med att klara upp brott och att du bokstavligt vet att någon ser dig. Starkare belysning handlar om att det ska kännas tryggt att röra sig i staden. Det här är ett viktigt beslut för många Malmöbor, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

– Alla Malmöbor ska kunna känna sig trygga. Liberalerna gick till val på ökad belysning och utökad kameraövervakning, och vi tycker att det här är ett steg i rätt riktning. Kameror förebygger brott lika väl som de ofta är en viktig del i bevisningen. Med dagens beslut så försvarar vi alla Malmöbors frihet att vistas i vår stad, säger Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden.

För ytterligare information, kontakta:
Andreas Schönström, 0709-116897, andreas.schonstrom@malmo.se
Håkan Linné, 0701-893631, per-hakan.linne@malmo.se
Anders Malmström, pressansvarig, 0768-707952, anders.malmstrom@malmo.se
Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734- 16 64 97, christoffer.karlsson2@malmo.se