Utomhusbio med rummet i fokus

Dokumentär i koloniträdgården, Bollywoodfilm i Enskifteshagen och cykelfilm på taket av ett parkeringshus. Sommarscens filmvisningar tar utgångspunkt i platsen och erbjuder utomhusbio i nya miljöer runtom i Malmö.

På lördag inleds Sommarscens utomhusbio-program i samarbete med Folkets Bio. Totalt presenteras åtta filmer på fem olika platser i Malmö. Just platsen och rummet är av stor betydelse i årets program. Flera av fimerna visas nämligen på platser som är särskilt utvalda för att förstärka filmens innehåll.

-Det har varit spännande att jobba konceptuellt med programläggningen och tänka in relationen mellan innehåll och plats, säger Per Larsson, projektledare på Folkets Bio Malmö.

Exempelvis visas Mikael Kristerssons dokumentärfilm Ljusår om en trädgård i ett koloniområde mitt i Malmö och cykelfilmen Mash SF i ett parkeringshus. Andra nya platser för filmvisningar är Enskifteshagen där det på lördag presenteras Bollywoodfilm och Törnrosen där den omtalada och prisbelönta animerade dokumentären Waltz with Bashir visas på områdets amfiteater. Fyra filmvisningar äger som tidigare år rum i Folkets Park.

Bachna Ae Haseeno

Bollywood-film med alla de rätta ingredienserna - spektakulära dansnummer, olycklig kärlek och vita alptoppar. Sensmoralen är som sig bör i Bollywood-sammanhang, svek straffar sig och goda gärningar belönas.

Regi: Siddharth Anand, Indien 2008, 152 min.

Lördag 11 juli kl 22:00 Enskifteshagen

Ljusår

Zeniths koloniförening firar 100 år och det uppmärksammas med en utomhusbio i det lilla formatet. I Mikael Kristerssons vackra dokumentärfilm Ljusår porträtteras livet i en trädgård utifrån talgoxens, getingens och kålfjärilens perspektiv.

Regi: Mikael Kristersson, Sverige 2008, 100 min.

Onsdag 15 juli kl 22:00 Zeniths koloniområde

Waltz with Bashir

Mångfaldigt prisbelönad animerad dokumentär med antikrigsbudskap om Ari Folmans upplevelser som israelisk soldat under det första Libanon-kriget i början av 80-talet.

Regi: Ari Folman, Israel 2008, 87 min. Åldersgräns: 15 år.

Lördag 18 juli kl 22:00 Törnrosens amfiteater

Mash SF

En dokumentär cykelfilm som speglar en subkultur där man bygger och modifierar sin cykel, så kallad fixed gear. Filmen är inspelad under två år i San Francisco. Visas i samband med cykelmek, tävlingar och musik.

Regi: Gabe Morford & Mike Martin, USA 2007, 60 min.

Onsdag 22 juli kl 21:00 Parkeringshuset, Lidl, Södra Förstadsgatan 124

Sommarscens filmvisningar i samarbete med Folkets Park:

De ofrivilliga, söndag 19 juli kl 22:00 Folkets Park

Nausicaä från vindarnas dal, söndag 26 juli kl 22:00 Folkets Park

Vicky Cristina Barcelona, söndag 2 aug kl 22:00 Folkets Park

I taket lyser stjärnorna, söndag 9 aug kl 22:00 Folkets Park

Presskontakt:

För Folkets Bio Malmö, Per Larsson, 0739-87 80 07

För Sommarscen Malmö, Mathias Holmberg, 0708-68 99 66

Se hela Sommarscens program på www.malmo.se/sommarscen