Vad kostar det att INTE BYGGA bostäder till alla?

Vad kostar det att INTE BYGGA bostäder till alla?

Den 13 juni bjuder UngBo i samarbete med Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen in till ett frukostseminarium som utforskar hur bristen på bostäder slår mot näringsliv och investeringar i Malmö. Ingen föranmälan krävs.

Under 2011 och 2012 samlade UngBo in ungas kreativa idéer på hur man kan lösa bostadsbristen och ställde ut dessa på Sveriges första boutställning av unga för unga. Utställningen mynnade ut i ett UngBo-initiativ som stipulerar både vad kommun, byggare och stat kan göra enskilt för att öka bostadsproduktionen för unga, men även vad vi kan göra tillsammans. När vi i november 2013 följde upp resultaten av projektet med en nationell bostadskonferens för unga var finansiering en av de frågorna diskuterades mest. Alla är eniga om att nyproduktion kostar. Men vad kostar det att inte bygga?

Den 29 januari kunde vi läsa i Sydsvenskan att Malmöregion förlorar nästan 5 miljarder
i utbliven tillväxt varje år pga. bostadsbristen:
”Enligt Swedbanks uträkning kostar bostadsbristen i Malmöregionen 2,6 miljarder
kronor per år i utebliven tillväxt. De kunskapsintensiva tjänsteföretagen kan inte växa
så som de annars skulle gjort.
Därutöver kostar bristen på bostäder ytterligare 2,3 miljarder kronor genom att taxibolag,
städfirmor, frisersalonger och andra företag i den lokala tjänstesektorn inte kan
utvecklas fullt ut.”

INBJUDNA GÄSTER: Anna Breman, Swedbank
Niklas Pålsson, TCO, Stephan Müchler, VD, Sydsvenska handelskammaren
Christer Larsson, Stadsbyggnadsdirektör Malmö
Katrin Stjernfeldt Jammeh (s), Kommunstyrelsens ordförande Malmö
Stefan Lindhe (m), Oppositionsråd Malmö

MODERATOR:Tommy Hedlund, Samhällsbyggare

Tid: 13 juni, kl. 07.30-09.00.
Plats: Media Evolution City,
Stora Varvsgatan 6

Välkomna!

Fakta:
UngBo är ett kommunikationsprojekt initierat av Malmö stad i samarbete
med byggbranschen för att väcka debatt om bostadsbristen bland unga.
Sedan 2013 drivs projektet av Malmö stad.
Läs mer på www.ungbo.se