Välkommen att delta på konferensen Eurocities 2015

Välkommen att delta på konferensen Eurocities 2015

Lokala toppolitiker och tjänstemän från europeiska storstäder samlas 4-6 november i Malmö och Köpenhamn för Eurocities årsmöte. Konferensen har temat ”Living cities ¬– sustainable urban growth and quality of life” och arrangeras i samarbete mellan Malmö stad och Köpenhamns kommun.

– Vi är glada över att Eurocities årsmöte hålls i Malmö och Köpenhamn i år. Städerna driver mycket av utvecklingen i världen och när 130 städer samlas för att diskutera och dela erfarenheter kan vi öka livskvaliteten föra våra invånare. Jag är stolt över att få visa upp Malmös styrkor och framgångar och ser fram emot att få ta del av utvecklingen framåt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

Programmet innehåller bland annat:
Rundabordsdiskussioner mellan politiker, företag och icke-statliga organisationer (NGO:er).
• En debatt om städernas utmaningar med den stora tillströmningen av flyktingar.
• Prisutdelning. De städer som kan visa upp lyckade exempel i linje med konferensens tema har chans att prisas under Eurocities Awards.

Journalister är välkomna att besöka konferensen. För ackreditering, mejla namn, uppdragsgivare och kontaktuppgifter till eurocities2015@okf.kk.dk.

Vad är Eurocities?

Eurocites är en samarbetsorganisation för Europas 130 största städer. Syftet med samarbetet är att ta tillvara storstädernas intressen i Europa. Organisationen strävar efter att påverka EU-institutionerna att i större utsträckning utveckla och förbättra villkoren för Europas storstäder och dess befolkning. Malmö stad blev medlem av Eurocities 1997.

Läs mer om Eurocities 2015

Nashab Farhikhtah, pressekreterare (Katrin Stjernfeldt Jammeh)
nakhshab.farhikhtah@malmo.se
0768-70 78 54