Välkommen till en fullspäckad höst på Stadsbiblioteket i Malmö

Välkommen till en fullspäckad höst på Stadsbiblioteket i Malmö

Speldagar, författarbesök, MFF-jubileum, Sveriges statsministrar…ett axplock av höstens program

SPEL Höstens tema är spel – Stadsbiblioteket bjuder på spelnostalgi och temahelger kring såväl sällskapsspel som tv- och datorspel. Lördag 13 nov arrangeras för första gången Nordisk Speldag i Sverige med fritt spelrum i hela huset.

MFF 100 ÅR Vi uppmärksammar ”di blåe” genom en utställning och två spännande program med MFF-profiler. Lördag 18 sept kommer den legendariske fotbollsspelaren Staffan Tapper.

INTERNATIONELL FÖRFATTARSCEN Under Malmöfestivalen träffar vi den fransk-brittiska författaren Tatiana de Rosnay. Nästa gäst blir läkaren och författaren Nawal El Saadawi, som dessutom är något av en galjonsfigur för kvinnorörelsen i arabvärlden. Därefter kommer den framgångsrike danske författaren Carsten Jensen och till sist estradpoeten och författaren Bob Hansson.

VALET – LÄGG DIN RÖST PÅ BIBLIOTEKET Stadsbiblioteket är en av platserna i Malmö där man kan förtidsrösta. Torsdag 26 aug kan besökare speed-dejta Malmös politiker. Onsdag 8 och 15 sept blir det valdebatt med representanter för riksdagspartierna respektive partierna i kommunfullmäktige.

SVERIGES STATSMINISTRAR UNDER 100 ÅR Ett sekel, 22 mäktiga män och lika många böcker. Möt författarna bakom verket och dessutom en av de porträtterade, förre statsministern Ingvar Carlsson, i samtal med Rolf Gustavsson.

NU SYNS VÅRA PROGRAM I KATALOGEN Nytt för i höst är att alla program är sökbara i vår webbkatalog malmo.stadsbibliotek.org. Om en MFF-frälst söker på ”MFF” i katalogen får han eller hon träff inte bara på böcker och annat material, nu dyker dessutom höstens två MFF- program upp. För mer information om programmet är det bara att klicka sig vidare. Man kan också söka i en kalender som visar programmen månad för månad. En del program behöver man anmäla sig till och då behövs ett lånekort, har man inte det, går det lätt att fixa online.

Eva Jönsson
Informationssekr