Välkommen till Hylliebadet!

Välkommen till Hylliebadet!

Lördagen den 15 augusti invigs Hylliebadet – Malmös moderna, energieffektiva och flexibla familjebadhus.
– Hylliebadet är ett fräscht familjebad i snygg design där hela familjen kommer att kunna trivas och där framför allt Malmös skolungdom ska kunna lära sig simma, säger Thomas Sterner, chef på fritidsförvaltningens driftsavdelning inom Malmö stad.

Malmös nya moderna familjebad
Hylliebadets 11 500 kvadratmeter är noggrant planerade för att kunna anpassas för besök av barnfamiljer, motionärer och skolklasser. Den flexibla badhusdesignen innebär bland annat att bassänger kan delas av, hinderbanor blåsas upp och bassängbottnar höjas eller sänkas. För äldre ungdomar och vuxna erbjuds dessutom möjligheter att komplettera sitt besök på badet medgym och relax.

- Vi vill att Hylliebadet ska vara en bred mötesplats genom att erbjuda en komplett friskvårdsanläggning där du kan ha roligt, motionera och koppla av. Här finns något för alla, säger Thomas Sterner.

Sveriges mest energieffektiva bad
Eftersom hela Hyllieområdet är 100 % självförsörjande vad gäller förnybar energi har ambitionen varit att bygga Sveriges mest energisnåla bad. Badanläggningar med sina höga luft- och vattentemperaturer är mycket energikrävande. Därför har stort fokus lagts på energieffektiva lösningar. Byggnaden har ett välisolerat klimatskal och värme återvinns från både vatten och luft.Hylliebadets tak är försett med 700 kvadratmeter solceller och kloret som används i den moderna vattenreningsprocessen tillverkas på plats, för att nämna några ytterligare exempel på Hylliebadets miljötänk.

- Vi har gjort en del extra energi- och miljöinvesteringar längs vägen som har ökat kostnaderna, men dessa kommer att sänka driftskostnaderna.Energikostnaden är t ex halverad jämfört med Aq-va-kul, säger Mikaela Peetre Malthe, projektledare på Stadsfastigheter.

En välkomnande miljö
Ett besök på Hylliebadet inleds med att besökaren får ett armband som ger tillträde till alla de områden hen önskar besöka. Det kan även laddas med pengar för att handla i caféet, för att badgästen på så sätt ska kunna lämna sina tillhörigheter i de larmförsedda värdeskåpen under badhusvistelsen. Inne på badområdet övervakas de stora, fräscha och öppna ytorna alltid av badvärdar – och varje medarbetare på Hylliebadet är simkunnig och utbildad inom hjärt- och lungräddning.

- Vi kommer att hålla en hög servicenivå med ständigt fokus på besökarens bästa. Personalen kommer att genomföra ett flertal regelbundna aktiviteter tillsammans med besökarna så som hinderbanetävlingar, vattengymnastik, bollaktiviteter, vattenlekar mm. Hylliebadet är byggt för Malmös alla barn men vi hoppas samtidigt att många familjer utifrån vill besöka oss och att alla som lämnar oss känner sig nöjda och glada över sin upplevelse på Hylliebadet, avslutar Thomas Sterner.

Fakta Hylliebadet:
Första spadtaget för Hylliebadet togs 2013. Hylliebadet är ca 11 500 kvm stort varav 7 000 kvm för badverksamhet. Badet erbjuder både undervisningsbassänger och ett mindre familjebad med vattenrutschkanor och andra lekmöjligheter. På badets andra våning finns gym, gruppträningslokal och en relaxavdelning för vuxna med bland annat fyra sorters bastur, kallbassäng och två varmpooler, varav den ena är placerad utomhus. Hylliebadetersätter Aq-va-kul som återfår sitt gamla namn Simhallsbadet och där Malmös simföreningar kommer att ha sin dagliga verksamhet fram till att det nya tävlingsbadet står färdigt.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Sterner
Avdelningschef, fritidsförvaltningen, Malmö stad