Världsdagen för psykisk hälsa

Världsdagen för psykisk hälsa

Lördagen den 8 oktober, för tredje året i rad, uppmärksammar Malmö Världsdagen för psykisk hälsa! En dag med fokus på att öka förståelsen för psykisk ohälsa. I år är temat ett bra bemötande i samspelet mellan människor.

Det bjuds på många intressanta inslag. Bland annat föreläser Pontus Höglund, som är ordförande i etikrådet och doktorand vid Lunds universitet, om sin forskning kring bemötande. Fontänteatern gestaltar scener kopplat till bemötande och personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa berättar hur ett gott bemötande förändrat deras liv. Trubaduren Emmanuel Delmi underhåller med sång och musik.

Tid: lördagen den 8 oktober kl 12-15.
Plats: I tält på Gustav Adolfs torg (Kungalunden).

- Det är endast genom dialog kan vi förstå varandra, säger Anita Dahlroth från Fontänhuset i Malmö.

- Vi vill lyfta upp betydelsen av hur viktigt det goda bemötandet är, säger Carina Lindkvist, psykiatrisamordnare i Malmö stad.

Medverkande:
Carina Nilsson, kommunalråd (S), och Anders Åkesson (MP)
Fontänteatern
Pontus Höglund, doktorand Lunds universitet och etiksamordnare i Region Skåne
Attitydambassadörer
Carina Lindkvist, psykiatrisamordnare i Malmö stad, och Sven-Erik Andersson, verksamhetschef för vuxenpsykiatrin i Malmö
Emmanuel Delmi, trubadur

Moderatorer är Anita Dahlroth och Jeanette Andersson från Fontänhuset.

Varje brukarorganisation är representerade med eget bokbord.
ABF-Arbetarnas bildningsförbund
Arbetsförmedlingen
Anorexia/Bulemi- kontakt
Fontänhuset i Malmö