Vi firar Havets dag på lördag

Vi firar Havets dag på lördag

På lördag den 19 juni firar vi Havets dag genom att städa Malmös kust tillsammans. Vi hoppas att Malmöbor och besökare vill göra en insats för havet. Andreas Schönström, tekniska nämndens ordförande, är en av deltagarna som hjälper till under Havets dag.

På lördag, och förresten hela sommaren, finns så kallade städhubbar längs kusten där alla kan låna utrustning för strandstädning. Utrustningen består av skräpplockare och hink. På plats vid städhubbarna finns också sorteringskärl att slänga skräpet i efteråt.

Städhubbarna finns i anslutning till Malmö stads strandvärdarna vid Scaniabadet, på Sundspromenaden, vid T-bryggan, i Sibbarp och Klagshamn. Det finns även en städhub vid naturum Öresund.

Under Havets dag, på lördag, är strandhubbarna bemannade klockan 10-15 utom på Sundspromenaden som är bemannad klockan 12-15. Men materialet finns tillgängligt hela dagen och kvällen.

Den tävlingssugne kan ta en bild på skräpet och tagga bilden #rentöresund och dela på Facebook eller Instagram. Vinsterna är från naturum Öresunds shop och lottas ut.

Vill man ha en egen skräpplockarpinne så anordnas en workshop under dagen. Där är antalet deltagare begränsat och först till kvarn gäller.

Det går naturligtvis lika bra att ge sig ut och städa någon annanstans. Längs kusten eller hemma i kvarteret spelar ingen roll – allt skräp som slängs på marken och i naturen hamnar tyvärr tillslut i havet om det inte plockas upp.

Kontakt

Shoshana Iten, projektledare, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, shoshana.iten@malmo.se, 0732-586530

Michael Palmgren, Verksamhetschef, naturum Öresund/ Marint Kunskapscenter i Malmö, michael.palmgren@smkc.se, 0705-151934

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, birgitta.hjertberg@malmo.se, 0709-341411