Vi kan fortsätta att njuta av stadens bokar

- Det kommer att finnas bokar i Pildammsparken under lång tid framöver, säger stadsträdgårdsmästare Ola Melin efter det att gatukontoret tagit del av inventeringsrapporten om Phytophthora - en aggressiv algsvamp som gjort en del av träden i Pildammsparken sjuka.

Totalt finns det 4 550 bokar på allmän plats i Malmö. I Pildammsparken växer det 1 838 bokar, 29 av dessa bedöms som möjliga riskträd.

Situationen är allvarlig även om riskträden är få just nu
- Det är en mycket liten andel av Pildammsparkens bokbestånd som måste fällas nu, konstaterar Malmös stadsträdgårdsmästare Ola Melin efter det att gatukontorets trädexperter tagit del av inventeringsrapporten om algsvampen Phytophthora. Det är dock en allvarlig situation och vi jobbar med att ta fram en handlingsplan för parken, säger Ola Melin.

Av rapporten framgår det att hälften av Pildammsparkens bokar är helt friska och att ca 20% har Phytophthora-stamsår. Resterande träd har andra stamskador som innebär att träden är försvagade men inte utgör någon större risk. Detta innebär att det kommer att finnas bok i Pildammsparken under lång tid framöver.

Träden följs regelbundet
- Vi tittar nu närmare på de 29 träd som bedöms som riskträd; för att kunna bedöma vilka av dem som behöver fällas omgående berättar Arne Mattsson, en av gatukontorets trädexperter. Resterande träd med Phytophthora-stamsår kommer vi att följa regelbundet och bedömningen är att de flesta kommer att kunna stå kvar under en 10-års period.

Behandling planeras till våren
Under våren kommer delar av Pildammsparkens bokbestånd att behandlas med fosfit. Det är en välkänd metod för att förbättra trädens möjligheter att bilda nya finrötter och därmed bli mer motståndskraftig mot angrepp av Phytophthora. Fosfitbehandlingen görs i förebyggande och vårdande syfte. Det är i första hand de träd som inte uppvisar några Phytophthora-angrepp som kan behandlas.

- Parallellt jobbar vi med hur vi kan komplettera parken med nya trädarter som är mer motståndskraftiga mot Phytophthora-angrepp, berättar Arne Mattsson.

Inventeringen av Phytophthora har Gatukontoret beställt av SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet).

Kontakt:
Arne Mattsson