Vilken blir Årets uteservering 2008?

I fjor vann Tempo den prestigefyllda titeln "Årets uteservering" - vem som tar hem titeln i år kommer att tillkännages på Malmöfestivalens Stora Scen på fredag klockan 21.00.

Bakgrund

Stadens över 400 uteserveringar är goda representanter för Malmös ledord: mångfald, möten och möjligheter. Arrangemanget har initierats för att lyfta fram kvaliteter i vår stads stora utbud av uteserveringar och inspirera restaurang- och caféägare att utveckla en levande stadsmiljö.

"Årets uteservering" är en tävling som går för tredje året i rad. Förra året vann Tempo och 2006 vann Epicuré. Tävlingen anordnas av Malmö stad i samarbete med tidningen Metro. Juryn består av Anders Andersson, back i MFF, David Kallos, restaurangägare på Brogatan (utan uteservering!), Lasse Berggrensson, musiker, Pernilla Schoug, marknadsansvarig på Metro och Maria Isling, landskapsarkitekt på gatukontoret, Malmö stad. Under sommaren har man kunnat rösta på sin favorituteservering via Metros webbplats. De fem uteserveringar som fått flest röster har nominerats tillsammans med fem som juryns medlemmar valt ut.

Urvalskriterier:

De urvalskriterier som juryn gått efter är:

• Koncept/idé - mat, dryck, service, trivsel och upplevelse
  • Gestaltning - arkitektonisk kreativitet, enkelhet kontra originalitet
  • Utrustning - avgränsningar, möbler, parasoller etc.

En helhetsbedömning görs av ovanstående kriterier och det är den samlade upplevelsen som är avgörande för vem som ska bli årets uteservering.

Årets tävling

2008 har följande tio restauranger nominerats: Jeriko, Café Element, Cuba Café, Bakom Muggen, Vanna Beach, Elephanten, Debaser, Lilla Kafferosteriet, Mello Yello och Strand Brasserie. Av dessa har juryn valt ut Vanna Beach, Debaser och Lilla Kafferosteriet. Två av dessa kommer få ett hedersomnämnande och en blir den slutgiltiga vinnaren. Priset delas ut på fredag kväll, 15 augusti, på Stortorgets Stora Scen klockan 21.00 som en avslutning på festivalens inledande kräftskiva.

För mer infomation: kontakta Maria Sundell-Isling, Malmö stad, 040-341572, maria.sundell-isling@malmo.se