Vinnare av Guldgåsen är…

Vinnare av Guldgåsen är…

Guldgåsen går i år till mötesplatsen Träffpunkten och hemtjänst Östers husiegrupper som samarbetar för att äldre ska få äta i gemenskap.

Juryns motivering är:

”Med enkla medel, fantasi, ihärdighet och eldsjälar har Träffpunkten och hemtjänst Östers husiegrupper tillsammans byggt upp en modell som inte bara ger brukarna en god måltid, utan även bryter social isolering. Att äta tillsammans med andra på vackert dukat bord i en fin miljö skänker en guldkant i vardagen som varar så mycket längre än måltiden.”

Guldgåsen delas ut den 26 november. Den vinnande gruppen får 40 000 kr att användas inom ramen för utveckling av mat och måltider. De får även ett diplom med motivering.

-  Måltiden är och har i alla tider varit en möjlighet att samlas och umgås, och jag är glad över att mötesplatsen Träffpunkten och hemtjänst Östers husiegrupper samarbetar för att ge möjligheter till äldre i stadsområdet att umgås kring måltiden.  Det är viktigt att vi lyfter fram goda exempel på det fina arbete som utförs inom äldreomsorgen, säger Carina Nilsson, kommunalråd (S).

Guldgåsen är ett pris som kan sökas av medarbetare i Malmö stad som arbetar med brukare i ordinärt boende. Måltidspriset går till en grupp som aktivt och i vardagen gör måltidsservice till en positiv del av dagen för brukare. Priset har instiftats av kommunstyrelsen för att lyfta fram goda exempel och öka intresset för mat och måltider i hemtjänsten. Det är tredje gången som priset delas ut.

Juryn består av: Ordförande Eva Lundberg, stadskontoret, Naima Åkerman, pensionärsrepresentant, Ragnar Danielsson, pensionärsrepresentant, Roy Blad, kock, Ilona Holmgren, arbetsterapeut, Jenny Ekblad, FoU-koordinator och dietist.

Gåsen på bilden är av arten Spetsbergsgås, och är målad av Roy Blad.

Kontaktpersoner:

Lena Funke Andersson, sektionschef för Träffpunkten och Seniorum i SoF Öster, 040-34 62 92
Jenny Ekblad, 0705-45 29 60, jenny.ekblad@malmo.se

För ytterligare, information kontakta:
Lisa Janzon, 073-434 70 61, lisa.janzon@malmo.se