Vinnare utsedda för konstnärlig gestaltning inne i Malmö Live

Vinnare utsedda för konstnärlig gestaltning inne i Malmö Live

Nordic Choice och Malmö stad har i nära samarbete arrangerat en tävling om den konstnärliga gestaltningen av Malmö Lives inre rum. Avsikten har varit att komplettera det rum som benämns ”common areas", det vill säga foajéer och andra allmänna rum som besökarna använder och vistas i inför föreställning, i pauser eller för möten i skilda sammanhang.

Fyra inbjudna internationella konstnärer har tävlat och lämnat in spännande förslag. Konstnärerna är Natalie Djurberg och Hans Berg (Sverige), Cerith Wyn Evans (England), Spencer Finch (USA) och Haegue Yang (Sydkorea).

Bedömningsgruppen har utsett två förslag som vinnare: Cerith Wyn Evans verk E=V=E=N=T och Haegue Yangs verk Dispersed Three in Live Conjunction. Förslagen har klart olika karaktär (se bildbilaga) där Haegue Yangs verk är en tredimensionell glasmålning och ljusskulptur, som kommer att upplevas både inne och ute. Verket av Cerith Wyn Evans är en modern ljuskrona av lysande neonrör som föreslås hänga mitt i byggnadens höga samlande rum innanför foajén.

- De föreslagna konstverken är vackra och är verkligen nutida – samtidigt som de blickar framåt. För mig signalerar de Malmös mångfald och den stämning av öppenhet och fria idéer som kommer att vara Malmö Lives själ, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande, som företrädde Malmö stad vid offentliggörandet.

Bedömningsgruppen sammanfattar förslaget av Cerith Wyn Evans som att detta verk - och denna ljusskulptur - med sitt både fria och sammanhållna flöde av linjer och mjuka former verkligen intar byggnadens stora inre foajé.

Förslaget gjort av Haegue Yangs placeras så att de fångar och förstärker dagsljuset innanför de stora fönster som bland annat omgärdar det inre rummet. Rummets stora glasfönster vetter både mot norr och söder. Förslaget använder den traditionella persiennen som den överraskande byggstenen i denna tredimensionella målning och ljusskulptur. Den kommer att upplevas både inne och ute.

- Nordic Choice har ett starkt engagemang för konstnärlig gestaltning på sina hotell. Malmö Live är inget undantag. De spännande konstnärliga lösningarna i förslagen och de klart internationella referenserna kommer att glädja alla våra gäster, säger Jens Lyckman, VD/General manager för Clarion Hotel & Congress Malmö Live

Fortsatt arbete
Förslaget finns utställt på Norra Vallgatan 64 B fram till den 4 juli. Avsikten är därefter att Kommunstyrelsen fattar beslut om genomförande senast i september och att verken finns på plats vid invigningen den 4 juni 2015. Den sammantagna budgeten för projektet är cirka 9,0 mkr

Gunnar Ericson, Malmö stad, +46 708 341397
Sune Nordgren, Nordic Choice, +46 734 265830
Haegue Yang, yanghaegue@gmail.com eller mail@heikejung.de
Cerith Wyn Evans, +44 20 7404 2536, cerith@cwevans.net

Om konstnärerna

• Cerith Wyn Evans (född 1958) är en walesisk konstnär och filmmakare. Han har gjort flera stora kommissioner tidigare, oftast just med lysrör eller LED-teknik, bland annat för Lufthansas huvudkontor i Frankfurt, K&L Gates Center i Pittsburgh och för stadsoperan i Wien. Detta är hans första offentliga verk i Skandinavien.
  • Haegue Yang (född 1971) är en sydkoreansk konstnär. Hon är utbildad i Seoul men bor och arbetar sedan flera år både i Berlin och i Seoul. Yang använder ofta föremål från vårt vardagsliv i sin konstnärliga gestaltning genom att frigöra dem från sitt funktionella sammanhang och ge dem en ny mening. Yang är knuten till Konsthögskolan i Malmö sedan några år. Uppdraget för Malmö Live blir Yangs första offentliga verk i Sverige.

Om Malmö Live
Malmö Live är Malmös nya mötesplats - ett konserthus, en kongressanläggning och ett hotell i en och samma byggnad. Malmö Live öppnar sommaren 2015 och kommer vara ett hus fullt av liv och rörelse och som är öppet för alla. www.malmolive.se