Vinnarna klara på Malmö Näringslivsgala

På måndagskvällens Malmö Näringslivsgala delas priser ut på ett fullsatt Malmö Live.

Och vinnarna I de olika kategorierna är:

Malmö stads näringslivspris inom life science 2017
Motivering:
Med en imponerande utveckling och ständig expansion och dessutom med en stor generositet gentemot den akademiska forskningen, sätter vinnaren dagligen Malmö på den internationella kartan. Var så god och skölj!
Malmö stads näringslivspris inom life science 2017 går till:
TePe

Årets Näringslivsrookie i Malmö 2017
Motivering:
I sportvärlden är en rookie en nybörjare som slår igenom med dunder och brak. I näringslivet kan det se annorlunda ut. Så är fallet med årets pristagare, som driver flera kända företag men själv förblivit något av en doldis.
Vinnare av Sydsvenskans och Malmö stads pris till årets näringslivsrookie är en person med passion och hjärta, driv och energi. Personen har både satt Malmö på kartan och lagt världen för sina fötter.
Årets Näringslivsrookie i Malmö 2017 är:
Ali Eftekhari - Öresundsgruppen

Priset presenteras i samarbete med Sydsvenskan

Malmö stads näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling 2017
Motivering:
Vinnaren har med sitt nya koncept ökat vårt medvetande och satt miljö och hållbarhet i ett nytt fokus i vår dagliga konsumtion. Hon lever som hon lär och är ett föredöme för alla oss som vill ge upphov till mindre avfall. På denna plats är plast ovanligt och vi köper bara precis vad vi behöver i våra medhavda behållare.
Malmö stads näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling 2017 går till:
GRAM Malmö

Årets Jobbkomet i Malmö 2017
Motivering:
Årets Jobbkomet 2017 drar nytta av teknikutvecklingen och har, med utgångspunkt från Malmö, etablerat sig som en ledande aktör i sin bransch. Mångfald, både vad det gäller erbjudande och personal, snabbhet samt hög servicenivå är några av framgångsfaktorerna. Vår komet reser i ett eget solsystem där solen lyser 24/7. En resa som präglas av nordiska inslag, peppande ledarskap och som även fört dem över bron.

Årets Jobbkomet i Malmö 2017 är:
Boozt Fashion

Malmö stads näringslivspris: Årets Malmöföretag
Motivering:
Genom att fokusera ledarskapet på innovation, miljö och hållbarhet i kombination med att verka för mångfald, lokalt engagemang och nätverkande visar man upp imponerande resultat i alla
kategorier. Detta familjeägda företag tagit sig från att bedriva verksamhet i en liten butik till att idag ha verksamheter i nästan 100 länder och levererar högkvalitativa produkter som de flesta är bekanta med.
Årets Malmöföretag 2017 är:
Bona
Priset presenteras i samarbete med Swedbank.

Malmö stads näringslivpris inom mångfald 2017
Motivering:
Företaget har klart visat att etnisk och kulturell mångfald i affärsverksamhet lönar sig. Vår vinnare har ”skyhöga ”visioner och har utvecklat en inkluderande affärsmiljö, där människor oavsett etnisk bakgrund kan bidra fullt ut och att deras kompetens tas tillvara.
Malmö stads näringslivpris inom mångfald 2017 går till:
Flygbolaget BRA – Pernilla Lyberg, regionchef Malmö

Malmö stads näringslivpris i kategorin kreativa näringar 2017
Motivering:
Med en holistisk vy och en gnutta magi skapar årets vinnare upplevelser med alla sinnen i beaktande. Den internationella slagkraften går inte att ta miste på och vinnaren har med sin exceptionella standard satt Malmö i samma rum som stora innovationsaktörer världen över. Med magiska produkter gör vinnaren vardagsbestyren lite enklare, mycket smartare och fantastiskt mycket coolare.
Malmö stads näringslivpris i kategorin kreativa näringar 2017 går till:
Above Agency

Bästa Malmöambassadör 2017
Motivering:
Priset Bästa Malmöambassadör 2017 går till en person som under många år har drivit på i utvecklingen av en av Malmös starkast växande branscher. Genom sitt engagemang, sin passion och sitt kunnande har vinnaren frestat smaklökarna hos såväl Malmöbor som har besökt hans verksamheter, som tv-tittare runt om i landet och på den internationella gastronomiscenen. Utan tvekan har årets vinnare satt Malmö på kartan och bidragit till att Malmö idag anses vara en av världens mest spännande mat- och gastronomidestinationer.
Bästa Malmöambassadör 2017 är:
Tareq Taylor

Region Skånes pris synnerliga insatser för Skånes utveckling 2017
Motivering:
Genom ett framsynt, föredömligt, långsiktigt och tvärsektoriellt arbete som bidragit till en positiv utveckling av Skåne och den skånska kreativiteten och tillväxten uppfyller årets vinnare alla krav för att hedras med priset.
På ett extraordinärt sätt och med tydliga fokusområden har årets vinnare bidragit till den skånska utvecklingen samt utgjort en mötesplats och tillväxtmotor för både Skåne och dess omvärld.
Med koppling till lärosäten och offentliga aktörer har årets vinnare på ett innovativt sätt drivit såväl regionens näringsliv och företagande, som tillväxten i ett bredare perspektiv. Årets vinnare anses av många som både stöd och födelseplats för flertalet framgångsrika företag.
Priset Synnerliga Insatser för Skånes Utveckling går 2017 till en aktör som starkt bidrar till Region Skånes vision ”Livskvalitet i Världsklass”.
Region Skånes pris, synnerliga insatser för Skånes utveckling 2017 går till:
Ideon Science Park