Vinterlov med Kul i Malmö

Vinterlov med Kul i Malmö

Det är dags för vinterlov! Vi vill tipsa om Kul i Malmö – en möjlighet för alla Malmös barn och unga att ha ett härligt vinterlov fyllt av konst, kultur, idrott och häng över hela stan, helt utan kostnad. Hela lovprogrammet finns på kulimalmo.se.

Prova på att bli krympt och möt giftiga djur

Vad skulle du göra om du var 10 centimeter lång? Följ med på ett äventyr som pyssling på stadsbibliotekets barnavdelning! I lovverkstaden på Malmö konsthall genomförs de mest populära önskemålen som kommit in under hösten – bygg, måla och skulptera! Till konsthallen kommer också sällsynta gäster från Malmö museum – ta chansen att möta världens giftigaste djur öga mot öga. Kulturskolan har en dag bara för barn med funktionsnedsättningar och bjuder på en massa roliga aktiviteter. Pyssla, spela teater och testa spännande maskiner för att skapa musik.

Kliv in i 1800-talet och skapa med konstnärer

Mitt nya museum? på Södergatan förvandlas under lovet till en 1800-talssalong! Unga är välkomna förbi för att prova 1800-talsinspirerade kläder, fota i en 1800-talsstudio och göra ett fotoalbum. På Malmö konsthall finns möjlighet att skapa en väggmålning med konstnären Max Avasoo och delta i en konstworkshop ledd av konstnären Jennifer Sameland. Kulturskolan har lovöppet för unga och erbjuder allt från musikproduktion till att trycka egna t-shirts, livemusik, karaoke och häng med kompisar.

Spela hela lovet

Vinterspelen är tillbaka och bjuder in till värld av spel, kreativitet och skapande! Testa allt från klassiska brädspel, kreativa workshops och tv-spel till VR, programmering och teknik. Kan du inte få nog av spel kan du också besöka Spelens hus. På självaste julafton bjuds på lite extra juliga överraskningar.

Breakdance och tomtedisco

Redan innan lovet börjar fylls Baltiska hallen med massa roliga aktiviteter för hela familjen! Allt från den 85 meter långa uppblåsbara hinderbanan Megatrack till tomtedisco. Discot fortsätter på is både i Folkets park och i Limhamns ishall. Eller lär dig breakdance och streetdance tillsammans med Freestyle Phanatix på Hyllie sportcenter.

Kontaktpersoner

Zacharias Berg, lovsamordnare på fritidsförvaltningen, zacharias.berg@malmo.se 0738-288297

Caroline Stenberg, lovsamordnare på kulturförvaltningen, caroline.stenberg@malmo.se 0709-173830