Weekend for Love - Malmö stad och Malmöhotell i unikt pilotprojekt

Weekend for Love - Malmö stad och Malmöhotell i unikt pilotprojekt

Elva av Malmös största hotell går samman och marknadsför sig tillsammans i nya satsningen Weekend for Love som sker 2-4 oktober. Pilotprojektet ska locka fler att vilja semestra i Malmö och ha potentialen att stärka ekonomin för dem som samarbetar.

- Jag vet ingen annan stad i Sverige som gått samman på det här sättet under denna coronaperiod. Genom att nu inte bara vi hotell, utan även museer, konserthus och mataktörer samarbetar, kommer vi nå ut till potentiellt väldigt många kunder, säger Jens Lyckman, VD för Clarion Malmö Live och talesperson för Hotellgruppen i Malmö.

Konceptet Weekend for Love byggs upp kring klubb- och dansmusikkonserten Waiting for love på Malmö Live Konserthus. Där framträder artisterna Paul Rey och Naomi Wiehe tillsammans med kören Released, som nyligen samplades av självaste Pharell Williams. Artisterna framför låtar av bland annat Avicii och Robyn, och konserten kommer att livestreamas exklusivt på samtliga hotell.

Utgångspunkten för satsningen är ett samarbete mellan hotellen i Malmö, Malmö Live Konserthus, Malmö Destinationssamverkan och Malmö stad.

- Det är många inom hotell, kultur och turismnäringen som har det tufft ekonomiskt. Vi har bestämt oss för att använda tiden konstruktivt, och se om vi kan skapa något nytt. Kan detta generera intäkter och skapa ny affärsmodeller inför framtiden? Därför har vi tagit initiativet till den här gemensamma satsningen, säger Karin Karlsson, programchef Malmö Live Konserthus

Suget efter upplevelser och samarbeten tycks vara stort i Malmö, och många parter har anslutit sig till pilotprojektet. Till exempel kan besökaren få lära sig att bl a laga Yalla Trappans falafel, käka brunch på Boulebar och besöka Disgusting Food Museum. Genom pilotprojektet hoppas de medverkande att prova, och eventuellt kunna ta fram nya ekonomiska modeller och arbetsformer. Syftet är också att öka samarbetet i staden, stärka stadens attraktivitet och – viktigt – att bli mer förberedda om liknande situation med corona uppstår igen.

- För Malmö Turism är det därför ett självklart projekt att stötta och medverka i. Det går helt i linje med vårt uppdrag, säger Ann Nyström, destinationschef Malmö Stad.

Medverkande parter är:
Moment Hotels
Quality Hotel View
Scandic Triangeln
Clarion collection Hotel Temperance
Clarion Malmö Live
Radisson Blue
Bestwestern Royal Hotel
Malmö Arena Hotel
Elite Hotel Esplanade
Bestwestern Noble House
Goodmorning Hotels