Bild: Our Architectural Office

​Wisdome bjuder på upplevelser utöver det vanliga

Just nu pågår ett intensivt arbete för att skapa en helt ny mötesplats och arena för vetgiriga och teknikintresserade barn och ungdomar i Malmö. I Teknikens och Sjöfartens Hus på Malmö Museer ska Wisdome ta plats med bland annat en högteknologisk domteater som visar film i 360 grader. På onsdagen gav kommunstyrelsen grönt ljus för ombyggnaden som gör detta möjligt.

Wisdome blir en upplevelsearena med domteater, digitala labb och rum för lärande i en kreativ och stimulerande miljö som bidrar till ökad förståelse och innovation. Fokus ligger på teknik, naturvetenskap och hållbar utveckling som lyfts fram genom visualiseringar, vetenskapskommunikation och interaktivt lärande.

Utöver barn och unga vänder sig Wisdome till studenter och mindre företag där de tillsammans med andra, så som offentliga aktörer, näringsliv och akademin, kan ta sig an dagens och morgondagens utmaningar.

Wisdome ingår i en nationell satsning på vetenskaplig visualisering och bakom initiativet står Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Förutom Malmö planeras det för science center i Stockholm, Norrköping, Göteborg och Umeå. För att säkerställa driften av Wisdome i Malmö pågår nu ett treårigt projekt med stöd från Tillväxtverket.

– Wisdome blir en upplevelse utöver det vanliga för barn och unga där nyfikenhet, teknik och naturvetenskap står i fokus. Samtidigt är detta en möjlighet att växla upp vårt arbete med FN:s globala hållbarhetsmål som vi vill implementera på lokal nivå och på sikt se till att säkra framtidens kompetensförsörjning inom området, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Satsningen på Wisdome är en viktig del i vårt arbete att utveckla Malmö som en ung kunskapsstad. Barnen i Malmö är vår framtid och genom samverkan med andra samhällsaktörer sår vi frön för framtidens Malmö där utvecklingen av vetenskap och utbildning kommer att berikas med ny teknik och kunskap, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.

Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Ursula Savonius, politisk sekreterare (L), 0738-56 79 36