Ytterligare stöd till civilsamhället för att lindra i ekonomiskt svåra tider

Ytterligare stöd till civilsamhället för att lindra i ekonomiskt svåra tider

Den ekonomiska krisen är påtaglig för många civilsamhällesorganisationer i Malmö. För att lindra effekterna har arbetsmarknads- och socialnämnden beslutat att fördela ytterligare drygt nio miljoner kronor utöver det stöd som redan har delats ut under 2023.

Det ekonomiska stödet ges till föreningar och organisationer som bidrar till gemenskap och socialt stöd till utsatta Malmöbor och uppgår till sammanlagt 9,5 miljoner kronor. Av dessa går 7,4 miljoner till organisationer som fått stöd av nämnden tidigare, och nästan två miljoner kronor ges till tio organisationer som ingått ett så kallat Idéburet offentligt partnerskap (IOP). Stöd ges till bland annat Ensamkommandes förbund, Röda Korset, Skåne Stadsmission och ett flertal kvinnojourer.

– Många organisationer som jobbar hårt för att hjälpa andra har det ekonomiskt tufft just nu. Därför känns det bra att kunna stötta dem och alla eldsjälar lite extra för att verksamheterna ska kunna bedrivas så bra som möjligt även när tiderna är svåra. Det vinner vi alla på, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Det är oerhört positivt att vi genom det här tillskottet får möjlighet att ytterligare stödja organisationer som är centrala för att stärka Malmöbor i utsatthet, säger Erik Hammarström (MP), vice ordförande arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Civilsamhället är en ovärderlig kraft för Malmös invånare och vår stads arbete. Jag är glad att vi med detta bidrag ytterligare kan främja samarbete och förstärka deras viktiga arbete med att nå ut till fler och sprida ljus i mörka och svåra tider, säger Michael Högberg (L), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Sedat Arif nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Erik Hammarström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20