Classical Fame Factory 2008

En gång om året har det blivit tradition att Malmö SymfoniOrkester gör en konsert med unga musiker på väg ut i musikeryrket. Violinisterna Kirsten Riis-Jensen och Anne Sophie F Andersen och cellisten Stefan Moberg avlägger sin slutexamen som, efter flera års studier vid Musikhögskolan i Malmö, ger dem solistdiplom. Mats Rondin dirigerar diplomkonserten i Malmö Konserthus nästa torsdag 11 september.

MATS RONDIN, DIRIGENT
Mats Rondin började spela cello vid sju års ålder. Solistdiplom tog han 21 år gammal 1981. Han har studerat för världens främsta pedagoger, bl a Erling Blöndal Bengtson, Frans Helmerson, William Pleeth, Ralph Kirshbaum och Mstislav Rostropovich. Efter debuten 1976 med Rokokovariationer av Tjajkovskij har han framträtt som cellosolist med alla svenska symfoniorkestrar, men också med ledande europeiska orkestrar. Han har även medverkat flitigt i såväl radio som TV och spelat in ett stort antal skivor.

På senare år har Mats Rondin inlett en parallell karriär som dirigent, inte minst för Huaröds Kammarorkester som grundades på hans initiativ tillsammans med pianisten Staffan Scheja och äppelodlaren Sture Eriksen sommaren 1996. Orkestern består av ett tjugotal framstående musiker från hela Skandinavien. De samlas några gånger per år för korta och intensiva konsertperioder då de med stor framgång blandar konstmusik med jazz- och populärgenren. Mats Rondin framträder regelbundet med Malmö SymfoniOrkester och många av landets övriga orkestrar. Han har hyllats som ackompanjerande dirigent i dans- och balettproduktioner med bl a Skånes Dansteater (Röd & Rapsodi, Julia & Romeo samt HOPE) och föreställningen White/Light/Night på GöteborgsOperan. På Malmö Opera har han dirigerat Bernsteins West Side Story. Utöver detta är Mats Rondin en framstående cellopedagog med elever från hela Skandinavien.

KIRSTEN RIIS-JENSEN, VIOLIN
Kirsten Riis-Jensen, född 1978 på Fyn i Danmark, började spela violin då hon var 6 år gammal. Med Johannes Søe Hansen och professor Sylvia Viertel som lärare tog hon orkesterdiplomexamen vid Det Jyske Musikkonservatorium i Århus 2003. Efter studier i Oslo kom Kirsten 2005 in på solistdiplomlinjen vid Musikhögskolan i Malmö, där professor Terje Moe Hansen varit hennes lärare. Hon har dessutom deltagit i mästerklasser för bl a Eszter Haffner och Helmut Zehetmair. Kirsten har ett brett musikintresse och vill utvecklas inom en rad olika genrer: klassisk och ny musik, improvisation, tango, jazz, pop, rock samt diverse crossovers däremellan. Hon är medlem i flera ensembler som hon framträtt med i Norden och på andra platser i Europa, bl a pianotrion Sleipnir och den danska ensemblen Scenatet som har den nyaste danska och utländska musiken på sin repertoar. Scenatet experimenterar med att blanda olika konstarter och att utforska nya konsertformer. I början av maj genomförde ensemblen en 24-timmars Chamber Marathon Concert på SPOR-festivalen i Århus. Kirsten är dessutom sedan många år medlem i crossover-ensemblen Cordelia som i år medverkar på Copenhagen Jazzfestival. Under sommaren spelade Cordelia in sin andra CD. Kirsten ingår även i Danish Session Strings som framträder med flera av Danmarks största pop- och rockartister, senast på Lis Sørensens Danmarksturné i april. Med Danish Session Strings har hon medverkat på ett antal CD-, DVD- och TV-inspelningar.

Kirsten Riis-Jensen har varit solist med både danska och svenska orkestrar samt spelat kammarmusik live i Danmarks Radio/P2. Hon har uruppfört flera verk, bl a en violinkonsert som den unge danske tonsättaren Brian Larsen tillägnat henne och senast Sunleif Rasmussens (vann Nordiska Rådets musikpris 2002) första violinsonat. Hon samarbetar också med tonsättarna Ib Nørholm och Benjamin Staern.

STEFAN MOBERG, CELLO
Stefan Moberg föddes i Gävle 1979 och började spela cello som 16-åring. Två år senare debuterade han med Elgars Cellokonsert. Sedan hösten 2006 studerar han på solistdiplomutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö för professor Mats Rondin. Tidigare studier innefattar musikerutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö för Hege Waldeland, Ithaca Violoncello Institute i USA för Einar "Jeff" Holm och Royal College of Music i London för Melissa Phelps med stipendium från ERASMUS. I januari 2008 framträdde Stefan framgångsrikt i Die Philharmonie, Berlin, med Prokofjevs Sinfonia Concertante på programmet. Som solist och kammarmusiker är Stefan Moberg aktiv i Skandinavien, Europa, Nord- och Sydamerika vid festivaler som Geneva Arts Festival i New York och Festival Internacional de Música Clásica Contemporánea de Lima i Peru. Han har även medverkat på flera skivinspelningar och på liveinspelningar av kammarmusik för Sveriges Radio/P2. På repertoaren finns redan de klassiska konserterna av Elgar, Haydn, Saint-Saëns och Dvorák samt nyskriven musik dedicerad till Stefan av bl a den unge svenske kompositören Daniel Fjellström.

Det stora intresset för kammarmusik har utvecklats i samarbete med trumpetaren Håkan Hardenberger, pianisten Imogen Cooper och violinisterna Levon Chilingirian och Gilles Apap. Genom Dansk-Svensk Kulturfond fick Stefan våren 2007 möjlighet att medverka i konsertserien Sveriges främsta unga artister. Stefan är 2008 års Guido Vecchi-stipendiat.

Stefan Moberg spelar på en cello från 1810 byggd av J B Ceruti i Cremona, Italien, tack vare generöst stöd från SAS och Ericsson.

ANNE SOPHIE F ANDERSEN, VIOLIN
Den 23-åriga danska violinisten Anne Sophie F Andersen började spela violin som 4-åring och uppträdde första gången när hon var 7 år i Tivolis konsertsal, Köpenhamn. Åren 1996ñ2005 studerade hon för Marta Líbalóva, docent vid Det Jyske Musikkonservatorium där Anne Sophie antogs redan som 14-åring och avlade sin diplomexamen 2005. Hon har därutöver deltagit i violinkurser vid Mozarteum, Salzburg, Carl Flesch Akademie, Baden-Baden, Mattheiser Sommerakademie, Bad Sobernheim och The Perlman Music Program, New York samt vunnit första pris i tävlingarna Unge spiller klassisk i Århus 1999 samt Jacob Gades Violinkonkurrence 2000. Hon har mottagit flera stipendier, senast från Kungliga Musikaliska Akademien. Sedan 2006 har Anne Sophie studerat för Terje Moe Hansen på diplomutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö. Denna konsert är den andra av tre diplomkonserter som utgör Anne Sophie F Andersens debut.

I december 2002 var Anne Sophie F Andersen för första gången solist med orkester i Musikhuset i Århus, då hon framförde Tjajkovskijs Violinkonsert. Våren 2008 framträdde hon i St. Johnís Smith Square, London. Anne Sophie är även aktiv som kammarmusiker.

PROGRAM
Malmö Konserthus
Torsdag 11 september 2008 kl 19.30

Classical Fame Factory /DIPLOMKONSERT

Malmö SymfoniOrkester
Mats Rondin, dirigent
Kirsten Riis-Jensen, violin
Stefan Moberg, cello
Anne Sophie F Andersen, violin

Dmitrij Kabalevskij: Violinkonsert
Ernest Bloch: Schelomo, hebreisk rapsodi för cello och orkester
Dmitrij Sjostakovitj: Violinkonsert nr 1

I samband med konserten delas Martha Stures stipendium ut.

För ytterligare information och bilder kontakta

Helena Linder Jareld
Press & Information