Kristina Linderoth, Oscar Borgström och Sara Hallén Anderson på Brillor å sånt i Malmö. Fotograf: Fredrik Silow

​Malmöbutik kan bli Årets Butik i Sverige!

Den 21 maj anordnar Market tillsammans med Svensk Handel återigen nationella Retail Awards. Malmöbutiken Brillor å Sånt är en av topp tre finalister i kategorin Årets Butik. 2017 vann de även Malmö Citysamverkans pris Årets Butik i Malmö City.

Brillor å Sånt är butiken som verkligen kombinerar upplevelse, service och produkter. I en ljus och luftig lokal möts man av lugn musik och en härlig doft som sprider sig i butiken. Detta sätter stämningen, men det är personalen som gör det största intrycket av alla. Här blir du bemött av ett glatt leende, gedigen produktkunskap och stor förståelse för kunden. Bågarna är exklusiva, från märken som inte finns överallt. Företaget har verkligen hittat sin nisch i en bransch som präglas av lågpris och konkurrens. Hit kommer du för att hitta en unik båge, med kvalitetsglas.

Bakom disken finns en liten verkstad. På riktigt hantverksmanér anpassas glasögonen till varje kund oavsett om det handlar om passform eller att slipa till clip-on solglas som passar till en specifik båge. Visionen är att flytta ut en del av verkstaden i butiken så att kunden ska få en smygtitt på det hantverk som ligger bakom ett par glasögon av hög kvalitet.

Förutom det dagliga arbetet jobbar man med kundkvällar och samarbetar med olika varumärken som visar sina kollektioner, t.ex. Moscot. De jobbar även aktivt med sociala medier och deras Facebooksida är full av glada ansikten som hittat nya bågar.

Personalstyrkan är en liten grupp, ägaren och optikern Kristina samt optikern Oscar och optikerassistenten Sara. Ett kreativt och härligt gäng som ständigt vill utvecklas och hitta på nya saker.

2017 vann de Malmö Citysamverkans lokala pris ”Årets Butik” i Malmö City. Juryn bestående av representanter från bl.a. kommunen, näringslivskontoret, Stilverket, Sydsvenskan och Malmö Citysamverkan gav vinnaren följande motivering:

Malmö Citysamverkans motivering till Årets Butik 2017: Brillor å sånt”Den här butiken satsar på varumärken som inte finns på andra ställen och produkter av hög kvalitet. Man har tänkt på allt från dekorationer utanför butiken till stämningen innanför dörrarna. Alla dessa saker bildar en genomtänkt helhet som ger kunden en lugn, trygg och exklusiv upplevelse med hög servicenivå. Ägaren har drivit butiken i många år och de slutar aldrig att utvecklas, engagera sig och bidra med nya idéer som gör både verksamheten och city bättre.”

Nu har Brillor å Sånt alltså chans att vinna en liknande utmärkelse men på nationellt plan. ”Vi är mycket stolta över att Malmö representeras av Brillor å Sånt. Det är en högt ansedd butik i Malmö City som är väl värd att stå som finalist. Nu håller vi tummarna att de kammar hem vinsten i Stockholm i maj!”, säger Pia Sandin, VD på Malmö Citysamverkan.

På frågan om hur det kändes att få denna nominering svarade Kristina ”Only the sky is the limit, ja, var ska det sluta?” med ett glatt leende.

Vad är då den hemliga ingrediensen i deras framgångskoncept? ”Vi jobbar enligt vårt motto: ”Vi säljer livskvalitet med det bästa optiska seendet och snyggaste utseendet.” Säger Kristina. ”Våra ständigt återkommande kunder är ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt. Vi engagerar oss till 100% i varje kund och är alltid närvarande och ärliga.”

Kontakt:

Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan 0733 30 70 15