Vinnare och förlorare i svensk natur. Foto: Viktor Sundberg/N, Brutus Östling/N, Magnus Elander/N

Stor utomhusutställning med bilder av Sveriges främsta naturfotografer till Malmö

Den 1 april kommer utomhusutställningen ”Vinnare och förlorare i svensk natur” till Malmö. Bilderna, som ställs ut i storformat, visar 35 svenska djurarter. Från ”vinnare” som havsörn som gjort en stark comeback i svensk natur till ”förlorare” som apollofjäril som är på tillbakagång överallt utom på Gotland. Med utställningen vill Föreningen Naturfotograferna uppmärksamma de globala och inhemska hoten mot naturen och hur de påverkar våra vilda djur. Utställningen visas utomhus på Gustav Adolfs torg och sker i samarbete med Malmö Citysamverkan och Malmö Museer.

– Vi lever i det sjätte massutdöendets tid. Senaste gången var för 66 miljoner år sedan. Då var det ett asteroidnedslag. Idag är det vi själva som är orsaken.

Henrik Ekman, vetenskapsjournalist och medlem i Naturfotograferna, berättar om utställningen som han skrivit texterna till. Hans röst är välbekant för alla som tittat på naturfilmer på SVT. Där är han ansvarig för inköp av naturfilmer från utlandet och brukar också stå för den svenska speakerrösten.

– Men alla arter är inte förlorare. Både grågåsen och havsörnen som var nära att försvinna har kommit tillbaka på ett strålande sätt. I våra skogar strövar åter stora rovdjur, och vid kusterna vilar sälarna på sina kobbar som länge var tomma. Så det finns hopp och möjlighet att påverka, vilket också är viktigt att visa i en sån här utställning.

Malmö är tredje anhalt på en utställningsturné som även inkluderar städerna Uppsala, Jönköping, Falun, och Luleå.

– För oss är det viktigt att en utställning med ett så angeläget tema och så konstfulla bilder ses av så många som möjligt, säger Pia Sandin, vd för Malmö Citysamverkan, som stöder visningen i Malmö.

– Genom att den visas på allmän plats mitt i Malmö och är helt gratis optimeras tillgängligheten för alla. Den belyses efter mörkrets inbrott och kan besökas 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.

En annan lokal samarbetspart är Malmö Museer som kommer att bjuda in skolklasser för att arbeta med utställningen. Tillsammans med Föreningen Naturfotograferna kommer de också att arrangera programpunkter som visningar av utställningen och bildföredrag på museet.

Officiell invigning av utställningen sker fredag 1 april klockan 15 på Gustav Adolfs torg.

Fotograferna:

Föreningen Naturfotograferna samlar Sveriges bästa naturfotografer, alla med ett uttalat natur- och miljöengagemang. Deltagande fotografer i utställningen inkluderar kända namn som Brutus Östling och Staffan Widstrand, nestorn Jan Grahn, 90 år fyllda, och en av föreningens yngsta medlemmar, Isabella Chowra.

Stöd:

Projektet Vinnare och förlorare i svensk natur har möjliggjorts tack vare bidrag från Postkodstiftelsen. För att ett projekt ska kunna få stöd av Postkodstiftelsen ska det vara kopplat till något av FN’s globala miljömål. Vinnare och förlorare i svensk natur är främst kopplat till målet ”Ekosystem och biologisk mångfald”.

Utställningsfakta:

Utställningen ställs ut på publika platser i Uppsala, Falun, Malmö, Jönköping och Luleå under hösten 2021 och våren och sommaren 2022. Utställningen belyses efter mörkrets utbrott och är öppen för allmänheten 24 timmar om dygnet. Ett pedagogiskt material följer med utställningen.

I Malmö visas utställningen från 1 april till 9 maj 2022. Där ställs den upp utomhus på Gustav Adolfs torg. Lokala samarbetsparter är Malmö Citysamverkan och Malmö Museer. Information om pedagogisk verksamhet och programpunkter som föredrag och visningar under utställningsperioden kommer att publiceras på Malmö Museers hemsida: https://malmo.se/Uppleva-och-gora/Konst-och-museer/Malmo-Museer.html

Information kommer även att finnas tillgänglig på Föreningen Naturfotografernas hemsida: www.naturfotograferna.se

För mer information kontakta:

Magnus Elander, projektledare hos Naturfotograferna, info@magnuselander.com,

tel. 070-669 10 21

Pia Sandin, VD för Malmö Citysamverkan, pia.sandin@malmocity.se, 0733-307015

Pressbilder:

Pressbilder kan laddas ner här:

Publicering av pressbilderna får ske utan kostnad förutsatt att publiceringen gäller projektet Vinnare och förlorare i svensk natur.