BENNY ANDERSSON I VÅRA HJÄRTAN

BENNY ANDERSSON I VÅRA HJÄRTAN

Med fyra storslagna konserter hyllar vi en av Sveriges största musiker, Benny Andersson. Som medlem i ABBA blev han en av popmusikens mest framstående hitmakare. Han definieras också av musikaler som Kristina från Duvemåla och Chess, samt sin kärlek till den svenska folkmusiken.

Bennys låtskatt är enorm och vi kan se fram emot musik från både Hep Starts, Chess, ABBA, Kristina från Duvemåla och låtar från BAOs repertoar. Vi får dessutom ta del av några unikt framtagna arrangemang från ABBAS senaste album.

Malmö SymfoniOrkester & solister

Scenen intas av Malmö SymfoniOrkerster under ledning av den folkkära kompositören och dirigenten Anders Berglund. På plats för att hylla Bennys musik är de fantastiska solisterna Fred Johansson, Frida Öhrn och Gunilla Backman.

-Vilken lycka att få framföra Benny Anderssons musik med Malmö Symfoniorkester, kören Voices of Scandinavia och inte minst våra underbara solister. Här finns det mesta representerat från Bennys låtskatt - en guldgruva med musik av en av Sveriges nuvarande nationalkompositörer, säger Anders Berglund.

Konserten blir en oförglömlig resa genom Benny Anderssons konstnärskap och musik som har berört många genom åren. Med denna konsert vill vi säga en sak; Thank you for the music!

Biografier solister

Gunilla Backman är en av våra största musikalartister. Gunilla har spelat många tunga roller i ett flertal stora musikaler som Les misérables, West Side Story, Miss Saigon, Jesus Christ Superstar för att nämna några. 2005 fick hon huvudrollen som Donna i den svenska musikal versionen av Mamma Mia (Som Gunilla spelade med i 2005-2007 på Cirkus i Stockholm). För insatsen i Mamma Mia blev hon 2006 tilldelad guldmasken.

Fred Johansson har stått på världens stora scener, varit flera år i West End och jobbat med artister som Tom Jones, Glenn Close och Pink Floyd. Han har släppt två soloalbum, skrivit en australiensisk listetta och gjort film och TV. Fred har gjort roller som Frollo i Notredame de Paris, Jafar och Sultan i Aladdin samt Samuel i Footloose. På Broadway har han gjort Max i Sunset Boulevard på Palace Theatre. Här på Malmö Opera har vi bl a sett honom som Pilatus i Jesus Christ Superstar, Juan Peron i Evita och Javert i Les Misérables. I Skönheten och odjuret gör han odjuret, en roll han tidigare gjort på Göta Lejon och Göteborgsoperan.

Vad: Benny Andersson i våra hjärtan
    Konsertdatum: 18, 19, 20, 21 maj 2022
    Var: Konsertsalen, Malmö Live Konserthus
    Biljettsläpp: 2 mars kl. 12:00 på malmolive.se