En dag om ny svensk orkestermusik arrangeras på Malmö Live

En dag om ny svensk orkestermusik arrangeras på Malmö Live

För andra året i rad arrangerar Föreningen svenska tonsättare och Kungl. Musikaliska Akademien en presentationsdag för ny svensk orkestermusik. Torsdag den 2 juni äger dagen rum på Malmö Live Konserthus med Malmö SymfoniOrkester som värdar.

Syftet med dagen är att utöka och bredda den svenska orkesterrepertoaren. MSO kommer att framföra tio kortare verk under ledning av dirigenten Andreas Hanson. Verken är komponerade mellan 2006 och 2015 och har valts ut av en kommitté bestående av två tonsättare och två dirigenter. De kommer antingen att framföras i sin helhet eller i utsnitt om 5-7 minuter.

Bland kompositörerna finns två tonsättare från Malmö, Daniel Hjorth och Anna-Lena Laurin, samt Reine Jönsson från Simrishamn. Kim Hedås, vars musik klingar vid gångbron över kanalen till Malmö Live, är en annan av kompositörerna som medverkar med ett verk. Övriga tonsättare är Anders Emilsson, Maria Lithell Flyg, David Lennartsson, Jim O’Leary, Matthew Peterson och Jonas Valfridsson.

Presentationsdagen vänder sig till programråd vid svenska konsertinstitutioner och dirigenter. Även musikintresserad allmänhet är välkommen till dagen.

Mer info, här.

Vad: Symposium om ny svensk orkestermusik
Var: Konsertsalen, Malmö Live, Dag Hammarskjölds torg 4
När: Torsdag den 2 juni, kl 10.00-13.00
Fri entré

Lennart Stenkvist, programchef Malmö SymfoniOrkester, lennart.stenkvist@malmolive.se, 0708-15 96 22

Adrian Hörnquist, kommunikatör Malmö Live, adrian.hornquist@malmolive.se

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö SymfoniOrkester. Program finns på malmolive.se

Den 28-30 augusti 2015 öppnade konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleddes med en stor premiärhelg.