EN KVÄLL MED DEN HYLLADE MUSIKEN FRÅN TUNNA BLÅ LINJEN // SLÄPP AV EXTRAKONSERT 3 DEC

Konserten fredagen den 2 december på Malmö Live är redan slutsåld. Därmed släpps det nu upp en extraföreställning den 3 december.

För några veckor sedan släpptes nyheten att musiken från Tunna Blå Linjen ska åka ut på turné. För första gången någonsin sätts en konsertproduktion upp med endast originalmusik från en svensk dramaserie. Intresset i Malmö har varit mycket stort och den första konserten är redan slutsåld. Därför släpps det upp en extraföreställning, dagen efter, den 3 december. Det är samma artister och skådespelare båda kvällarna. Det har dock tillkommit en skådespelare i kvällarnas inledande samtal, och det är Johannes Lindkvist som är en av de nya poliserna i säsong 2.

SVT:s serie Tunna Blå Linjen fick med säsong 1 enormt mycket uppmärksamhet och ingen dramaserie har någonsin haft det genomslag på SVT Play. Dessutom förmodat rekord i publikt engagemang. Första avsnittet hade osannolika 2,4 miljoner tittare. Men det är inte bara serien som är unik. Unikt blev också det genomslag som musiken fick. All musik är specialskriven för serien. I grunden är det Irya Gmeyner och Martin Hederos som skrivit filmmusiken och sedan har Irya tillsammans med låtskrivare och artistsamarbeten skapat låtar för serien. Låtar som också släppts separat.

Skådespelaren Amanda Jansson som spelar rollfiguren ”Sara” tar för första gången steget upp på scen och ska sjunga tillsammans med några av Sveriges största artister på denna konsertturné.

Detta är första gången jag står på en stor scen och sjunger live. Tidigare har jag bara sjungit i skolan, på bröllop och hemma för mig själv. Det känns jättepirrigt och har länge varit en dröm för mig som jag nu vill prova, säger Amanda Jansson.

Några av låtarna som utmärkte sig i säsong 1 är såklart temalåten ”Urban City”. Familjen gjorde en fantastisk låt, ”Malmö stad” och April Snow och Ane Bruns duett ”Shapes Of Dreams” spelas fortfarande flitigt. Även mer oväntade samarbeten kunde höras. Tex så gjorde Vera Carpe och Mikael Wiehe duetten ”Jag tänkte jämt på dig”, Elvis Presleys klassiska ”Always On My Mind” i svensk översättning av Wiehe. Och ingen har varit oberörd efter att ha hört Joy i låten ”En sekund” som hon också framförde på förra årets Kristallen-gala. I den kommande säsongen sjunger Joy den nya låten ”Du stal min eld”. Isak Danielson uppträder också som sig själv tillsammans med sitt band i serien med kommande låten ”Say That Everything Will Be Alright”, som kan höras i den längre trailern för Tunna blå linjen.

I säsong 2 finner vi åter Irya Gmeyner och Martin Hederos vid rodret som låtskrivare och idémakare i samarbete med Povel Olsson. Och nya röster får ta plats. Och nyligen släppte Tusse den gospeldoftande låten ”Got To Rise Up” som var med i premiäravsnittet.

Irya Gmeyner har genom sitt alias April Snow flera nya låtar med i säsong två, duetten ”Please Don't Go” tillsammans med Elias och den egna låten ”One Step Forward, One Step Back” mfl som släpps 7 oktober. Gina Dirawi som också är med på turnén har skrivit arabisk text till ledmotivet under namnet ”Urban City – Daye3Wen” som nyligen släppts.

En unik musikalisk kväll helt enkelt där låtar varvas med filmmusik och körverk.

Det är samma artister och skådespelare som medverkar både den 2 och 3 december i Malmö.

Medverkande artister
Familjen, Tusse, April Snow aka Irya Gmeyner, Mikael Wiehe, Gina Dirawi, Isak Danielsson, Joy, Vera Carpe, Cornelia Vega, Johanna Mounzer och Amanda Jansson.

Kvällarna inleds med samtal på scen med skådespelare och manusförfattare:
Amanda Jansson, Anna Sise, Johannes Lindkvist, Sandra Stojilkovic och Cilla Jackert.

Orkestern består av:
Irya Gmeyner - Sång, kör mm
Povel Olsson – Trummor, percussion och kör
Felicia Westberg – Bas, keyboards och kör
Filip Bekic – Gitarr och kör
Lovisa Samuelsson - Cello, keyboards och kör
Manne Skafvenstedt – Piano och keyboards

Turnéplan
25 okt Göteborg, Stora Teatern
26 okt Göteborg, Stora Teatern
02 dec Malmö Live – slutsålt
03 dec Malmö Live – extraföreställning
07 dec Stockholm, Cirkus

Biljetter till extraföreställningen finns tillgängliga på malmolive.se.