Malmö Live och Malmö SymfoniOrkester laddar inför hösten och kommande säsong

Malmö Live och Malmö SymfoniOrkester laddar inför hösten och kommande säsong

Trots en utmanande tid av pandemi och allt vad den fört med sig, blickar vi nu framåt mot en höst som vi fortfarande planerar att fylla med musikaliska upplevelser, energi och glädje på Malmö Live. Det blir ett program bestående av allt från glittrande discomusik till de mest omtyckta operaklassikerna och en kärleksfull hyllning till dans- och klubbmusiken. Malmö SymfoniOrkester presenterar också säsongen 2020-21 tillsammans med chefsdirigent Robert Trevino - en repertoar med många glada överraskningar för alla som älskar klassisk musik.

Robert Trevino har utformat ett ambitiöst program också för sin andra säsong med Malmö SymfoniOrkester. Den framgångsrika festivalsatsningen på Malmö Live Konserthus fortsätter när den ryske giganten Tjajkovskijs samtliga symfonier framförs i januari och februari. Bland de övriga tonsättare som ges extra fokus säsongen 2020-21 finns exempelvis Brahms, Dvořák och fransmannen Messiaen - en lika udda som spännande fågel med mystisk attraktionskraft - samt Englands store tonsättare Elgar, vars båda symfonier kommer att framföras framåt vårkanten.

Malmö Live Konserthus Hedersartist Håkan Hardenberger presenterar ett svenskt program med bland annat Lars-Erik Larsson samt den svenske violinvirtuosen Johan Dalene, som kommer tillbaka till MSO i Nielsen Violinkonsert. Dessutom innehåller säsongen en helkväll med Mozart och konserter med Mahlers femma och nia. Den säsong vi har framför oss är kort sagt full av godbitar.

En konsertserie som är värd extra uppmärksamhet i år är Kammarmusikserien, där det ges många chanser att höra ovanliga verk i det mindre formatet, inte minst musik av kvinnliga kompositörer som Libby Larsen, Rebecca Clarke, Kaija Saariaho, Hanna Kulenty, Ethel Smyth och Lera Auerbach.

Malmö SymfoniOrkesters populära julkonserter för både stora och små, liksom programmet för Nyårsgalan och Wienerafton, presenteras den 25 och 26 maj, då också biljetterna släpps. Ur det kommande Malmö Live-programmet, som nu är klart att presentera, finns också konserter där MSO spelar huvudrollen tillsammans med andra gästande musiker, artister och solister. Till exempel Disco Night Fever där det bjuds på en helkväll med glitter, platåskor och dansglädje - då hits som Disco Inferno, I Will Survive och September framförs av de färgsprakande solisterna Lina Hedlund, Andreas Lundstedt och Mariette tillsammans med MSO under ledning av dirigenten Hans Ek. Dessutom blir det en känslostorm när de fetaste och mest välkända operaklassikerna från kompositörer som bl. a. Verdi och Puccini, samt musik ur uppsättningar som Carmen och Cavalleria Rusticana, framförs av Malmö SymfoniOrkester och enastående sångsolister.

Klubb- och dansmusiken hyllas med konserten Waiting for love, då vi kastas in i en pulserande värld skapad av artister som Robyn, Aya Nakemura och Avicii. Deras låtar framförs av gospelkören Released och sångerskan Naomi Wiehe. Fler solistnamn presenteras inom kort. För dig som vill blicka inåt och hitta lugnet i höst kan vi med glädje meddela att vår populära meditationskonsert är tillbaka. Den meriterade finska pianisten Reetamaria Rajala och danske musikern August Rosenbaum framför musik av bland annat Philip Glass, Shida Shahabi, Max Richter och Yann Tirsen. Ljuden kommer från olika platser i salen, och liggandes eller sittandes får du möjlighet att njuta av nuet - med två flyglar och tusen toner.

Biljettsläpp för ovanstående konserter sker den 19 maj 2020, klockan 12.00 på malmolive.se.

Presskontakt Malmö Live Konserthus: Michaela Ekelund, 0766- 08 24 48.

Malmö Live Konserthus är mötesplatsen för musik, kultur och nöjesliv i Malmö. Med över 700 konserter och arrangemang om året på sju olika spelplatser finns något för musikälskare i alla åldrar. Den stora konsertsalen hyllas för sin akustik i världsklass och är hemmaarena för Malmö SymfoniOrkester (MSO), med ett 90-tal musiker från 17 olika länder. Konserter, utställningar, sing a-long och musikquizer, locals unplugged med 040 Live, fria morgonkonserter, jazzklubb, after work, experimentella musikrummet Okiinami för barn, och mycket mera – allt ryms på Malmö Live. Konserthuset invigdes i augusti 2015 och drivs av Malmö Live Konserthus AB som är ett helägt dotterbolag till Malmö stad.   Läs mer på malmolive.se