Miljövänligare nödbelysning - GuideLed

GuideLed CGLine - Nu finns ett miljövänligare alternativ när det gäller nödbelysning! -Det är inte bara våra piktogram som är gröna, nyheten är att armaturen finns med batterier. De nya litiumjonbatterierna är helt fria från giftiga tungmetaller som t.ex. bly och kadmium, säger Agne Zakrisson (försäljningschef Belysning hos Malux).

Mindre energi förbrukas! Armaturens låga självladdning gör att det går åt mindre energi för uppladdning. I kombination med den effektiva LED-teknologin med 3-chip, är elförbrukningen för en GuideLed-hänvisningsarmatur upp till 60% lägre än för jämförbara oberoende armaturer med lysrör, säger Agne Zakrisson (försäljningschef Belysning hos Malux).

Förbättrad reservdelshantering för minskade underhållskostnader! För att förenkla reservdelshanteringen i GuideLed CGLine-produktspektrat finns det två batterier. Ett för hänvisningsarmaturen och ett för nödljusarmaturen.

GuideLed har snäpphållare för enkelt batteribyte! -Detta förenklar reservdelshanteringen. Batterierna är försedda med en kortslutnings- och polaritetsskyddad kontakt, dessutom snäpps de på plats i sina hållare, säger Agne Zakrisson.

Teknik & fakta om GuideLed; Malux ligger i framkant när det gäller introduktionen av framtidens nödbelysning i Sverige. Med denna armatur är den största förbättringen just diodtekniken, 3-chip LED, som ger ett jämnt fördelat och mycket effektivt ljus över hela armaturen. GuideLed finns för vägg- eller takmontage, både infällt och utanpåliggande.

Optik, läran om ljusets utbredning och brytning gör att armaturerna kan monteras på extra långt avstånd från varandra och ändå ge 1 lux belysning längs utrymningsvägen. Den asymmetriska varianten klarar upp till 29,8 m mellan armaturerna vid en montagehöjd på 8,5 meter och den symmetriska 12,5 meter vid en montagehöjd på 4 meter. -Detta innebär färre armaturer vilket ger förkortad montagetid och underlättat underhållsarbete, avslutar Agne Zakrisson.