Nyhet -

"– Jag vill påstå att privata utförare är loket som drar kvalitetståget framåt inom vård och omsorg. "

Vilbert Soleymanian startade Basic Care Unit i Jönköping 2005 för att ge äldre hemtjänst, vård och omsorg på deras egna villkor. Det var något som inte fanns då.

– Det offentliga hade stora brister när det gällde personer med utländsk härkomst. De hamnade utanför välfärden eftersom hemtjänsten sällan kunde matcha dem i språk och kultur, säger han.

Även de som var nöjda med hemtjänstpersonalen var missnöjda totalt sett eftersom det saknades flexibilitet och kontinuitet.

– När kommunen hade monopolet över hemtjänsten var det viktiga att det skulle utföras, aldrig när eller hur det skulle utföras.

Ändrade attityder
Idag ser bilden annorlunda ut. Efter att LOV infördes 2009 i Jönköping ändrades attityden även inom kommunens hemtjänst, och Vilbert Soleymanian är nöjd med att kvalitetsnivån höjts på alla fronter.

Idag kan den som vill få hemtjänst av någon som talar samma språk alltid få det eftersom det finns fler alternativ och de äldre väljer själva.

– Det är inte längre slumpen som avgör om någon i ditt hemtjänstområde talar ditt språk så att du förstår vad de säger. Även etniskt svenska personer måste få styra att de vill att en svenskfödd person kommer hem till dem, utan att det är något fel i det.

I grunden handlar det om att förstå hur olika behoven är och vad var och en av vårdtagarna vill ha.

– Generellt är privat utförare mer flexibla än de offentliga. Vi lägger ner mycket kärlek och lyhördhet bakom våra scheman för att försöka tillgodose alla.

Bättre förebyggande vård För två år sedan inleddes ett samarbete med Wasa Vårdcentral i Jönköping. Det innebär bland annat att Basic Care Units vårdtagare som listat sig hos Wasa vårdcentral får gratis hälsoundersökningar och snabbt kan boka in en tid.

Men framför allt blir den förebyggande vården bättre med kontinuerlig samordning mellan hemtjänst och vårdcentral, anser Vilbert Soleymanian. Om distriktssköterskor, arbetsterapeuter och hemtjänstpersonal tillsammans med vårdtagaren har tagit fram en arbetsplan, och det är tydligt vem som ansvarar för vad, är det lättare för den som uppmärksammar något avvikande att agera.

– Det blir tryggare för vårdtagaren och risker fångas upp tidigt. Ju färre inblandade desto bättre. Att bli bollad mellan instanser är det värsta som finns. De vill ju ha bästa vården oavsett huvudman.

Samarbete höjer kvaliteten I och med att kommunen vid årsskiftet tog över hemsjukvården i Jönköping från landstinget blir det förändringar, men Basic Care Unit och Wasa vårdcentral fortsätter sitt samarbete och diskuterar just nu nya tjänster som kommer under året.

Vilbert Soleymanian ser samarbete med andra entreprenörer som ett sätt att höja kvaliteten vilket är extra viktigt för hemtjänstutförare och vårdcentraler som inte kan konkurrera med pris.

– Små och medelstora aktörer har inte ekonomiska muskler för att ha hela vårdkedjan under samma tak. På det här sättet kan vi samarbeta samtidigt som vi fortsätter göra det vi är bäst på.

Text: Karin Myrén