Pressmeddelande -

FREUD & KROPPEN: föreläsnings- och samtalskväll på Månteatern i samarbete med Aning

Under fem måndagskvällar under våren bjuder Månteatern och Aning - föreningen för Filosofi och Psykoanalys in intressanta föreläsare med psykoanalytisk och filosofisk grund utifrån temat ”KROPP - fenomenologi, psykoanalys och ditt kött”. Nu på måndag den 4 mars kl 18 ger Johan Eriksson fil. dr. i Teoretisk filosofi på en föreläsning och samtal om "Kroppsjaget och Freuds driftlära - om kroppen i psykoanalysen"

Måndagen den 4 mars kl 18 är det dags för föreläsnings- och samtalskväll nummer två av totalt fem under temat -”KROPP - fenomenologi, psykoanalys och ditt kött”. Ett samarbete mellan Månteatern och Aning - förening för filosofi och psykoanalys.

I början av den psykologiska eller psykosexuella utvecklingen har jaget, enligt Freud, karaktären av ett ”kroppsjag”. Det psykiska livet organiseras med utgångspunkt i kroppsliga funktioner och drifter. Hur ska vi förstå detta? Är drifterna att likställa med somatiska retningar i form av kroppsliga behov? Och är Freuds psykosexuella stadielära – som inkluderar det orala, anala, falliska och genitala stadiet – verkligen en empirisk teori om de olika somatiska källorna till lustupplevelser under den tidiga utvecklingen? Kort sagt, vilken är kroppens funktion i den psykoanalytiska teorin och praktiken?

Föreläsare: Johan Eriksson, fil. dr. i Teoretisk filosofi, Södertörns högskola, kandidat vid Svenska psykoanalytiska föreningens utbildningsinstitut, medlem av redaktionen till tidskriften Divan – om psykoanalys och kultur.

Aning drivs av studenter som läser psykologi och humaniora vid Lunds universitet vars ambition är att bedriva folkbildande verksamhet utanför universitetet.

Vill du veta mer om kvällen eller om Aningen vänligen kontakta Anders Lindström.
0702- 28 52 49
aning.ffp@gmail.com

Månteatern och Aning vill även passa på och tacka alla som kom till den första föreläsnings- och samtalskvällen den 18/2 då Jonna Bornemark, filosof och föreståndare för Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola föreläste för ett fullsatt Månteatern.

4/3 | Kroppsjaget och Freuds driftlära – om kroppen i psykoanalysen

18/3 | Vems kropp? Skillnaden mellan att se och att erfara
Föreläsare: Cecilia Sjöholm, Professor i Estetik vid Södertörns högskola. Har publicerat böcker om bl a Kristeva och Lacan, och har arbetat med fenomenologi och Hannah Arendt.

15/4 | Body in Mind – Den nya neuropsykoanalysen
Föreläsare: Iréne Matthis, Professor i psykoanalys, docent i klinisk neurovetenskap och psykoanalytiker

6/5 | Medicinens kropp och de andra kropparna
Föreläsare: Ola Sigurdsson, Professor Tros- och livsåskådningsvetenskap, Göteborgs Universitet

Förboka biljett på 046-18 98 99 eller bokning@manteatern.se
Tid: 4/2, 18/3, 15/4 & 6/5, kl 18:00 (OBS! Ingen akademisk kvart)

Längd: ca två timmar (med paus)
Pris: 20 kr (som betalas i biljettkassan på Månteatern)

Plats: Månteatern, Bredgatan 3
I pausen och efter föreläsningen serveras vin, dryck och snacks.

Sara Mortazavi – Marknadsförare och publikutvecklare
sara@manteatern.se
, 0702-59 27 37

Henrik Hulander - Marknadsförare och publikutvecklare
henrik@manteatern.se
, 070-20 80 454

Kontakt Aning
Anders Lindström
aning.ffp@gmail.com
0702- 28 52 49
Arrangeras av Aning- Föreningen för Filosofi och Psykoanalys i samarbete med Månteatern och Folkuniversitetet.

• aning
  • månteatern
  • psykoanalys
  • freud
  • föreläsning
  • psykologi
  • filosofi
  • johan eriksson
  • kroppen
  • lund
  • lunds universitet
  • driftlära
  • kultur

• Lund

Månteatern är en fri teatergrupp som producerar teater för barn, unga samt för vuxna. Vi vill med kvalitativ teater beröra och engagera.

Under de kommande åren genomsyras vårt arbete av temat ”Konsten att vara människa”.