Journalistik möter teater & film - Förhandsvisning och publiksamtal

Torsdagen den 22 oktober bjuder Månteatern och Strobemedia in till en förhandsvisning av pilotavsnittet Avyttring. Avyttring är den första filmatiserade kortpjäsen i 7min , en serie där journalistik möter film och teater. Kvällen kommer även att innehålla publiksamtal om projektet men även vad effekterna blir när journalistik, film och teater möts.

Journalistiken idag behöver nya kanaler och i mötet med dramatiken vill vi skapa en sådan. 7 min. blir en fördjupning av journalisternas arbete, ett sätt att berätta om vår samtid. Med avstamp i realistiska situationer, nyheter och händelser vill vi skapa ett antal filmatiserade kortpjäser som genom fiktionen skapar ansikten åt nyheterna och gör dom till dramatiserade, personliga berättelser, säger Månteaterns konstnärliga ledare Marie Parker Shaw.

Torsdagen den 22 oktober kl 17.30 bjuder Månteatern och Strobemedia till en förhandsvisning av Avyttring, pilotavsnittet av kortpjäs-serien 7min. Avyttring är skriven av Karin Isaksson och baserad på ett samtal mellan henne och journalisten Katia Wagner. Avyttring är regisserad av Marie Parker Shaw.

Katia Wagner, journalist med lång erfarenhet som bla. har skrivit boken De förlorade barnen tillsammans med Jens Mikkelsen. Boken handlar om ensamkommande flyktingbarn, att de försvinner och varför ingen letar efter dem.

Avyttring handlar om vad en gör för sig och sin familj att leva ett liv utan fruktan, vad en behöver göra för att få stanna kvar och hur absurt det blir att behöva ljuga.

Kvällen bjuder också på mingel och publiksamtal. I panelen finns regissören Marie Parker Shaw, konstnärlig ledare på Månteatern; Peter Timar Lönnborg, producent på Strobemedia, samt journalisten Katia Wagner. Moderator är Lars Dahlqvist från Teatercentrum Södra. Projektet presenteras och fokus kommer att ligga på vilka effekterna blir när film och teater gör en konstnärlig tolkning av journalistiken.

7 min. är ett samarbete mellan Månteatern och produktionsbolaget Strobemedia och streamingtjänsten digiscen.se

När: Torsdagen 22okt, 17.30 - 18.30
Plats: Månteatern, Bredgatan 3 Lund.

Henrik Hulander, Producent
henrik@manteatern.se | 070-20 80 454