Premiär under Almedalsveckan: Digital teater om den inhumana vården

7MIN: Luftlandsatta dagsländor, en filmatiserad kortpjäs skriven av Karim Rashed och baserad på samtal mellan Karim och författaren Hans-Inge Persson. Hans-Inge är författare av boken Den inhumana vården och är baserad på upplevelserna kring vården av hans fru Christina Persson. Luftlandsatta dagsländor har premiär 2 juli i samband med Hans-Inges föreläsningar under Almedalsveckan om bla. personcentrerad vård.

Sverige är kanske bäst i världen på vård av personer med en enskild sjukdom. Är man multisjuk så faller hela systemet, säger Hans-Inge Persson

7MIN: Luftlandsatta dagsländor är den femte fristående delen i Månteaterns och Strobemedias serie där journalistik möter film och teater.

Luftlandsatta dagsländor är skriven av dramatikern Karim Rashed baserad på samtal med Hans-Inge Persson och hans bok Den inhumana vården. Boken är baserad på upplevelserna kring vården av hans fru Christina Persson som var multisjuk och avled efter tre månaders vård. Luftlandsatta dagsländor var det Christina kallade läkarna som besökte henne, över 30 läkare och många av dem träffade hon endast en gång.

Luftlandsatta dagsländor kommer att visas i samband med Hans-Inges föreläsningar i Almedalen. Han kommer att utgå från sin bok Den inhumana vården och om personcentrerad vård. Ett arbetssätt som börjar få genomslag inom den svenska vården.

Hans-Inge Perssons närvaro på Almedalen:

• Den inhuman vården. Vart har humanismen i den svenska sjukvården tagit vägen? 2 juli 17.00 - 19.00 Donners plats. Göteborgs universitet.
  • Personcentrerad vård. Hur kommer vi dit? 3 juli 12.00 - 13.00, Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3 sal B51

Digital Premiär 2/7
https://youtu.be/-hgJ9A4Ja8c (pressvisning från 28/6)
www.digiscen.se
www.manteatern.se

Av: Karim Rashed
Regi: Marie Parker Shaw

Medverkande:
Lillemor Hjelm
Mats Granath
Ronja Svedmark

Scenografi & kostym: Annika Carlsson
Ljus & teknik: Ida Eklund
Ljuddesign & teknik: Christian Jönsson
Kamera: Peter Timar Lönneborg & Hekuran Iberdemaj
Ljud: Markus Nilsson
Redigering: Hekuran Iberdemaj
Vinjettmusik: Magnus Börjeson
Filmproduktion: Strobemedia AB
Konceptansvariga: Marie Parker Shaw & Peter Timar Lönneborg

7MIN är ett samarbete mellan Månteatern & Strobemedia.
För mer information och fler avsnitt, vänligen se:
www.digiscen
www.manteatern.se/projekt/7min