​Tips för reparation av skadad betong

​Tips för reparation av skadad betong

Funderar du över skador i betong, t.ex. balkonger, parkeringshus, trappor, fasader, pelare mm? Orsaken varierar liksom skadorna. Mapei har lång erfarenhet och trygga system för åtgärderna, här kommer de bästa tipsen: - Att reparera innebär i praktiken att ta bort den skadade betongen och sedan bygga upp med nytt material, förklarar Trond Helgedagsrud på Mapei.

Det första steget är att identifiera orsaken till skadan och dess omfattning. – Finns det utfällning av rost eller rostsprängd betong har salt i någon form varit framme, i dessa fall ska det utredas i vilken omfattning klorider trängt in.

Till exempel, är det viktigt att kontrollera djupet på armeringen jämfört med karbonatisering och/eller kloridinnehållet. En inspektion ger viktig kunskap om strukturen, vilka typer av belastningar den utsätts för och i vilket skick den är i.

När du har kartlagt både skadan och konstruktionen kan du välja en lösning.

- Reparationsbruket bör vara i överenstämmelse med underlaget. Vi skiljer mellan konstruktiva reparationer, där skadan har resulterat i en försvagning av kapacitet och detta måste återställas, eller kosmetiska reparationer, förklarar Trond. Efter att den skadade betongen avlägsnats och frilaggd armering blästrats metalliskt ren. Applicera Mapefer 1K på synlig armering, det är ett cementbaserat aktivt korrosionsskydd som är blåfärgad vilket gör det enkelt kan kontrolleras att beläggningen är jämn och tillräcklig. - Efter torkning, applicera ett reparationsbruk med egenskaper anpassade till underbetongen. Planitop Smooth&Repair kan användas i tjocklekar mellan 3 till 40 mm och är ett bra alternativ där arbetet sker med handverktyg. Bruket är lättarbetat och kan jämnas till så att reparationen får samma struktur som de omgivande ytorna.

Både Mapefer 1K och Planitop Smooth&Repair är cementbaserade och får endast blandas med vatten. Det är viktigt att inte använda mer vatten än vad som är anges. – Vid alla betongarbeten är efterbehandling avgörande för vilket resultat som uppnås, den kan också anpassas till vilken ytbehandling som ska appliceras: målarfärg, membran, keramiska plattor eller liknande, betonar Trond.