Företaget Rescon Mapei byter namn och blir Mapei

Den 19 oktober byter vi namn från Rescon Mapei till Mapei. Vi vill visa tydligt att vi är en del av världens största tillverkare av lim, fogmassor och kemiska produkter till byggbranschen.

Firman började under namnet Rescon, med att tillverka härdplast, betongtillsatser och specialbruk. I 1999 tog vi på eget initiativ och egen önskan kontakt med en av de större internationella aktörerna i branschen och blev en del av Mapeikoncernen, som har sitt huvudkontor i Italien. Namnet ändrades till Rescon Mapei och verksamheten fick en nordisk roll inom koncernen. Sedan dess har Mapeikoncernen gjort stora investeringar i vår anläggning i Nord‐Odal, och vi har fått status som en av koncernens internationella forsknings‐ och utvecklingscenter. Särskilt det sistnämnda gör att vi nu anser det rätt att ta det sista steget och byta namn, och kommunicera den bredd och kompetens som Mapeikoncernen kan erbjuda starkare till kunderna i Norge och Norden. Anläggningen i Nord‐Odal, blir fortsatt hörnstenen för både den norska och den nordiska marknaden.

Företaget byter nu namn, men många av våra produkter och system fortsätter säljas under namnet Rescon Mapei. Namnet kommer därför att fortsätta synas i butikshyllor och ute på bygg‐ och anläggningsplatser.

Mapei grundades i Milano 1937 och är idag ett av världens största företag inom produktion av golvlim, fäst- och fogmassor samt kemiska produkter för byggbranschen. Mapei har alltid lagt stor vikt vid FoU och koncernen satsar årligen 5% av omsättning i FoU och har branschens största utbud av miljövänliga produkter.

Mapei är representerat i över 80 länder och har 58 fabriker spridda över hela världen. Mapei-gruppen har över 7 500 anställda och en omsättning på omkring 1,9 miljarder Euro.