Kompletta system för trägolv

Kompletta system för trägolv

Mapei erbjuder kompletta system för installation och behandling av parkett och trägolv. Produkterna är miljögodkända, enkla att använda och mycket slitstarka.

Traditionellt löst liggande parkett är vanligast på marknaden, samtidigt som efterfrågan på limmad parkett ökar i större privata hem och offentliga byggnader.

- För installation rekommenderar vi Ultra Bond Eco S955 1K, vilket är ett enkomponent SMP-lim för alla typer av trä -och parkettgolv. Det kan användas i BREEAM NOR-certifierade byggnader och är väldigt lätt att använda, säger Espen Bothner på Mapei AS. För ytbehandling rekommenderar han Ultracoat systemet, som består av Ultracoat Aqua Plus bindemedel, Ultracoat Universal Base primer och topplackerna Ultracoat Easy Plus och Ultracoat High Traffic .

Ultracoat Aqua Plus blandas med slipdamm för att reparera eventuella skador i träet. Ultracoat Universal Base är en primer som används på vissa typer av trä, men användas också för att tona träet och göra det lite mörkare. Ultracoat Easy Plus är en ytbehandling avsedd för bostadsändamål och golv med normal till måttligt hög belastning, medan Ultracoat High Traffic är avsedd för golv med hög belastning.

Ultracoat är ett lösningsmedelsfritt, vattenbaserat och 100 procent polyuretanlack med hög motståndskraft mot slitage och skomärken. Det är certifierat enligt EMICODE EC1 och kan användas på både nya och gamla golv. - Normalt räcker en liter lack till minst tio kvadratmeter. Du påför den med en vanlig roller, hela processen med grundfärg och täckfärg går på en dag, säger Bothner .