RED ALERT! En talkshow vid katastrofens rand

RED ALERT! En talkshow vid katastrofens rand med Olof Olsson
Marabouparkens sommarscen, varje onsdag i juni kl. 19.00
Fri entré

Gäster: Andrea Edwards, Horace Engdahl, Louise Epstein, Rasmus Nielsen, Andreas T Olsson, Shanthi Rydwall-Menon, Mårten Schultz,Bengt Skogholt

Tid: onsdag den 4, 11, 18 och 25 juni, kl. 19.00

För mer information och pressbilder vänligen kontakta:
Niki Kralli, Informatör: niki.kralli@marabouparken.se

RED ALERT! En talkshow vid katastrofens rand

RED ALERT! En talkshow vid katastrofens rand är titeln för en serie performancekvällar som ingår i Marabouparkens sommarprogram Uppehåll, där komikern och performancekonstnären Olof Olsson experimenterar med talkshowformatet. Showens titel refererar till termen för högsta beredskap hos USA:s Department of Homeland Security. I Red Alert! kan i princip vad som helst hända.

Huvudtemat som genomsyrar onsdagskvällarna är intresset för rösten och människan som subjekt. När vi på valdagen går och röstar utövar vi vår rätt som medborgare – vi gör vår röst hörd. I antikens Grekland menade man att en människas själ avslöjade sig i hennes röst och i våra dagar förknippar vi fortfarande människors sätt att tala med vilka vi tror att de är. Samtidigt måste vi ständigt spela olika roller: som chefer och arbetare, som föräldrar och barn, som lärare och elever och som opinionsbildare, romantiker och underhållare. Och i alla dessa olika roller förändras vår röst.

I RED ALERT! frågar sig performancekonstnären och komikern Olof Olsson vad en röst egentligen är för något. De speciellt inbjudna gästerna har alla på något vis intresserat sig för röstens politik. Vi möter bland andra skådespelarna Andrea Edwards och Andreas T Olsson, författaren och akademiledamoten Horace Engdahl, journalisten Louise Epstein och komikern Shanthi Rydwall-Menon. Gästerna får sällskap av en bisittare, en enmansorkester och värden själv i elegant kostym, men med något för korta byxor. Humor och allvar blandas i en talkshow, som både är bättre och sämre, än vad man överhuvudtaget har möjlighet att föreställa sig.

Gäster i RED ALERT! En talkshow vid katastrofens rand:

Onsdag 4 juni
Andreas T Olsson (skådespelare och regissör)
Mårten Schultz (professor i civilrätt, Stockholms Universitet, krönikör DN)

Onsdag 11 juni
Horace Engdahl (akademiledamot, forskare, författare och kritiker)
Andrea Edwards (skådespelare och regissör)

Onsdag 18 juni
Bengt Skogholt (röstaktör, musiker)
Louise Epstein (författare och journalist på Sveriges Radio P1)

Onsdag 25 juni
Shanthi Rydwall-Menon (komiker)
Rasmus Nielsen (konstnär danska konstkollektivet Superflex)

SE TRAILER:

Om Olof Olsson
Olof Olsson är född i Helsingborg och är sedan 20 år bosatt i Köpenhamn. Olof Olsson gör talade performance som föreläsningar, tal, comedy, talkshows och Q&A:s. Efter att ha studerat språk, filosofi och översättningsteori, hamnade han till slut i konstutbildningssystemet. Efter 15 års försök med konceptkonst, började Olof Olsson arbeta med performance 2007.

Om gästerna:

Andreas T Olsson är skådespelare utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm. Olsson utexaminerades 2013, men hade redan inom ramen för sin utbildning skrivit och framför monologen Sufflören, som fick nypremiär på Dramaten 2013. Andreas T Olsson är även verksam som satiriker/skribent i olika medier, har satt upp
en rad kabaréer och har gjort ett tiotal programserier för Sveriges Radio.

Mårten Schultz är professor i civilrätt och arbetar sen 2011 vid Stockholms universitet som lärare och forskare. Tidigare har han arbetat vid Uppsala universitet. Schultz har skrivit flera böcker och har bl.a. medverkat i Dagens Juridik, Magasinet Neo och Affärsvärlden. Mellan 2011 och 2012 var han krönikör i Dagens Nyheter och sedan 2013 skriver han för Liberala Nyhetsbyrån. Schultz är engagerad i den juridiska debatten och skriver för Sveriges största juridikblogg. Mårten Schultz utsågs år 2012 till Årets Jurist och Årets lärare vid Stockholms universitet.

Andrea Edwards är skådespelare, utexaminerad från Teaterhögskolan i Stockholm år 2000. Edwards har gjort roller på Teater Giljotin, Teater Tribunalen, Romateatern, Stockholms stadsteater, Turteatern och Dramaten samt TV- och filmroller. Sedan 2011 har Edwards uppsättning av Valerie Solanas feministiska SCUM-manifest rönt stor uppmärksamhet. Edwards allra första roll var som barnstatist som sjuåring i Jösses flickor på Göteborgs stadsteater 1975. Förutom skådespelandet har Edwards även jobbat som kock, och hyser stor kärlek för matlagning vilket hon även bevisade när hon deltog i TV4:s program Halv åtta hos mig och vann!

Horace Engdahl är författare och kritiker. Sedan 1997 sitter han på stol nr.17 i Svenska Akademien och var under perioden 1999 till 2009 ständig sekreterare, vilket gjorde att han under denna tid blev känd för att vara den som tillkännagav Nobelpriset i litteratur. Engdahl har bland annat skrivit Beröringens ABC: en essä om rösten i litteraturen.

Louise Epstein är journalist och författare till böckerna En trollkarl vittnar inte och Sju dagar i augusti. Hon har i flera år arbetat på Sveriges Radios kulturredaktion. Numera hörs hon tillsammans med Thomas Nordegren i programmet Epstein & Nordegren i P1. Ett program hon beskriver med dessa ord: ”Jag söker alltid efter sammanhang i vardagen och min ambition med programmet är att världen ska kännas lite större när man lyssnat.” Louise Epstein har tidigare studerat litteraturvetenskap och idéhistoria vid Lunds universitet och radioproduktion på Dramatiska institutet.

Bengt Skogholt är röstskådespelare, vars dramatiska speakerröst gjort honom till röstkung. Du har troligtvis hört hans röst tusen gånger utan att veta om det – i radio och TV, eller i rollen som Ior i Nalle Puh. Förutom att vara röstskådespelare är Bengt Skogholt även musiker. Under artistnamnet B.B. Driftwood har han släppt tre skivor.

Rasmus Nielsen är en av de tre konstnärerna bakom konstnärsgruppen Superflex, som bildades 1993. Superflex är verksamma i Köpenhamn men har i sina projekt som rör frågor kring makt, självorganisering och demokrati arbetat bland annat i Brasilien och Thailand. Gruppen verkar oftast utanför konstinstitutionerna, och tanken är att Superflex konst skall verka för social förändring. Gruppen vill inte bara peka på orättvisor utan även erbjuda verkliga alternativ.

När Shanthi Rydwall-Menon gick på högstadiet var hon klassens clown, men efter en enmansshow om sin ADHD blev Shanthi Rydwall-Menon snabbt en del av humoreliten. Idag medverkar hon bland annat i P3s humorprogram Carpe F****G Diem, där hon härmar kändisar i riksradio. Vi hör henne till exempel som Maria Montazami, Gudrun Schyman eller Jonas Gardell – och inga kändisar kommer undan när Shanthi drar igång sina vassa imitationer!