Utöver matavfall och frukt och grönsaksskal är det vanligast att sortera plast (42 procent), konservburkar (41 procent) och glas (41 procent) i köket.

Kökslösningar för enkel källsortering

Miljön har aldrig varit ett mer aktuellt ämne, och fler gör sitt för att påverka. Ett sätt att göra något för miljön är att källsortera, men trots detta gör nästan var tredje svensk (29 procent) inte det, oftast på grund av platsbrist i köket. Det visar en ny YouGov-undersökning från Marbodal. Med integrerade kökslösningar blir det enklare att källsortera, menar Cecilia Ahlin, produktchef på Marbodal.

Det mesta av källsorteringen sker i köket och Marbodal har flera smarta lösningar för att det ska bli enklare att sortera. De vanligaste anledningarna till att man inte källsorterar är platsbrist (32 procent) och att det börjar lukta och läcka (13 procent).

- Det måste vara enkelt att leva hållbart i köket – och som köksleverantör är det vårt jobb att ta fram smarta lösningar som ger bästa möjliga förutsättningar att göra rätt. Genom att integrera källsorteringen i förvaringen i köket behöver man varken kompromissa med flödet i matlagningen eller illaluktande matrester, säger Cecilia Ahlin, produktchef på Marbodal.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 18-21 januari 2019 har sammanlagt 1013 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige”.