Mikael Hannus hoppas att kännedomen om Marcus Wallenbergpriset ska omfatta mer än aktiviteterna i samband med prisceremonin.

Vill göra priset känt i vidare kretsar

Mikael Hannus, ny vetenskaplig sekreterare för Marcus Wallenbergpriset, vill sprida evenemangen över hela året och hitta nya målgrupper i både samhälle och akademi.

Mindre än en månad efter utnämningen till vetenskaplig sekreterare för Marcus Wallenbergpriset fick Mikael Hannus anpassa alla aktiviteter efter corona-pandemin. Årets pristagare Joseph J Landsberg, Richard H Waring och Nicholas C Coops offentliggjordes enbart digitalt och inte i något publikt sammanhang som traditionen bjuder. Prisutdelningen som skulle ha ägt rum i höstas flyttas till oktober 2021.

Tycker om att tänka nytt

Att tvingas rita om kartan är en utmaning som passar Mikael Hannus, forsknings- och utvecklingsdirektör på Stora Enso. Han hyser stor respekt för de traditioner som har skapats sedan det första Marcus Wallenbergpriset delades ut 1981, men är samtidigt öppen för förändringar som kan förena vetenskap och skogsindustri i helt nya sammanhang.

– Jag hoppas att kännedomen om Marcus Wallenbergpriset ska kunna sträcka sig längre än till aktiviteterna i samband med prisceremonin, säger han.

Bland annat hoppas han att tidigare pristagare vill medverka i seminarier som skulle kunna spridas ut över hela året. Deltagare i programmet för unga forskare kan också bidra på olika sätt.

– Vi har en imponerande lista av pristagare och unga forskare som är viktiga förespråkare för Marcus Wallenbergpriset. Det är världens största och finaste pris för skogsnära forskning, säger Mikael Hannus.

Företagsetiska principer

Mikael Hannus växte upp i Närpes i finländska Österbotten och läste en diplomingenjörsexamen i kemisk träförädlingsteknik vid Åbo Akademi. Efter ett par år som projektingenjör vid ett litet finskt företag kom han till Stora Enso, där han så småningom fick uppdraget att sätta företagets etiska principer på pränt.

– För en ingenjör som jobbat med produktionsnära förbättringsarbeten var det intressant att få formulera företagets sociala ansvarskoncept. Jag förstod att det här var ett område som skulle få större uppmärksamhet framöver.

Gröna certifikat, utsläppshandel och energieffektivisering var frågor som Mikael Hannus kom att driva i rollen som energiansvarig. Det ledde vidare till arbetet med ny teknologi och kontakter med startups – inte bara i Sverige – som har fokus på förnyelsebara material.

Sedan 2014 ingår han i styrelsen för Wallenberg Wood Science Center, där han ständigt påminns om hur en effektiv och långsiktig finansiering åstadkommer högkvalitativa forskningsresultat som kan vitalisera skogsindustrin.

Mikael Hannus blev uppmanad att söka positionen som vetenskaplig sekreterare för Marcus Wallenbergpriset och är mycket tacksam över att han fick förtroendet och dessutom kan kombinera det med sin tjänst på Stora Enso.

– Marcus Wallenbergpriset uppfattas av många som skogsindustrins motsvarighet till Nobelpriset. Det är en position som hela tiden behöver vårdas och anpassas efter förutsättningar och förändringar i forskarsamhället. Även om något fungerar bra måste man vara på alerten och förnya sig.

Trivs bäst i skogen

När Mikael Hannus är ledig åker han till den skog i Österbotten som han och hustrun Annika köpt för att med tiden lämna över till barnen Axel, 16, och Emilia, 13. Till familjen hör också hundvalpen Eddie, en fyramånaders lagotto.

– I vår skog finns mest tall, gran och lite björk. Jag tycker om att gå med röjsågen för att skapa bättre tillväxt. Föryngringsytor är också vackra på sitt sätt - där börjar det växa hallon och med tiden blåbär och lingon som vi plockar och fryser in. Mina förebilder från barndomen var jord- och skogsbrukare, och jag är väl själv något av en samlare men har inte börjat jaga än. Intresset finns, men jag har inte tagit mig tiden. Får se om några år om jag gör det tillsammans med min son eller dotter.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Marcus Wallenbergpriset delas ut en gång om året för att uppmärksamma och uppmuntra vetenskapliga genombrott, som bidrar till att sprida kunskap och teknisk utveckling inom skoglig forskning och svensk skogsindustri.

Priset instiftades för att hylla Marcus Wallenberg, 1899-1982, som var en av Sveriges största industrialister. Han var vd för Stockholms Enskilda Bank, nuvarande SEB, och hade ett stort inflytande i flera av Sveriges största företag under 1900-talet.

Marcus Wallenbergprisets pristagare 2015 – 2020

• 2015: Akira Isogai och Tsuguyuki Saito, Japan, samt Yoshiharu Nishiyama, Frankrike, banbrytande forskning om nanofibrillerad cellulosa.
  • 2016: Alexander Katsevich, USA och Federico Giudiceandrea, Italien, skiktröntgen för timmerstockar.
  • 2017: Ronald R Sederoff, USA, nya metoder att kartlägga barrträdens gener.
  • 2018: Torgny Näsholm, Sverige, ett miljövänligt gödselmedel för skogen.
  • 2019: Gerhard Schickhofer, Österrike, forskning om korslaminerat timmer, CLT.
  • 2020: Joseph J Landsberg, Australien, Richard H Waring, USA och Nicholas C Coops, Kanada, en modell som kan förutsäga skogstillväxt i en föränderlig miljö.

Categories

Marcus Wallenberg Foundation/Marcus Wallenbergs Stiftelse för främjande av Skogsindustriell Vetenskaplig Forskning | Postal address: SE-791 80 Falun, Sweden |
Phone: +46-(0)70 3775702| Email: info@mwp.org | Websitewww.mwp.org

Mikael Hannus

Press contact Executive Secretary of the Marcus Wallenberg Foundation +46(0)70-3775702

Related content

The object of the Foundation is to encourage scientific research by awarding an international prize called The Marcus Wallenberg Prize.

The purpose of the Prize is to recognize, encourage and stimulate pathbreaking scientific achievements which contribute significantly to broadening knowledge and to technical development within the fields of importance to forestry and forest industries.

The Marcus Wallenberg Prize – MWP
Åsgatan 22