Gå direkt till innehåll
Mared del av Södras nya fabrik för KL-trä – Europas mest moderna anläggning för korslimmat trä

Pressmeddelande -

I samband med att Södra bygger sin andra fabrik för tillverkning av korslimmat trä tecknar Södra Building Systems och Ingenjörsfirman J Mared en avsiktsförklaring som ger Huskvarnaföretaget uppdraget att leverera den nya fabrikens anläggning för hantering av biprodukter.

Främst handlar det om biprodukter som urtag och olika fraktioner av spån som med automatiserade lösningar hanteras och blir till en ny resurs.

Lösningen är omfattande och inkluderar bland annat dimensionering, konstruktion, maskinteknik, automationslösningar, säkerhetssystem, elektrisk styrning samt montage, driftsättning och utbildning. Leveransen startas i början på 2022.

Det är inte första gången som Mared tar sig an dessa typer av prestigefyllda leveransuppdrag åt Södra. Det senaste är på Södras samlokaliserade sågverk och massabruk på Värö, där man tillsammans med Vecoplan ersatte fossila transporter med transportörer.

”Det är jätteroligt att återigen få förtroendet av Södra och att få arbeta med en aktör som är så dedikerade i sitt hållbarhetsarbete – i hela värdekedjan” säger Thomas Magnusson, operativ VD på Ingenjörsfirman J Mared.

Del i projektet med Södra är även Ingenjörsfirmans systerbolag – Tidaholmsföretaget Elf Automation som via Ingenjörsfirman kommer att stå för automationslösningarna vid hanteringen av urtag och block, samt stapling och bandning av de samma.

Etableringen av den nya fabriken sker vid kombinatet på Värö norr om Varberg, där Södra sedan tidigare har den första anläggningen för korslimmat trä. Produktionen väntas starta under mitten av 2022 – och det kommer att bli en rivstart. Fabriken kommer kunna leverera stommaterial till 4 000 bostäder varje år, vilket motsvarar en tio gånger så hög produktion som i dag sker vid Södras befintliga fabrik.

Klimatavtryck kan sänkas med 80 procent
I genomsnitt står stommen för nära hälften av klimatavtrycket vid en byggnation av ett flerbostadshus med tre till åtta våningar. Med Södras stomme i KL-trä kan denna siffra sänkas med upp till 80 procent jämfört med en klassisk betongstomme. Utvecklingen är på väg att förändra byggmarknaden då industrialisering och förtillverkning också möjliggör ökad produktivitet.