Marginalen Bank förvärvar fordringsportföljer av Telia Company

Marginalen Bank deltar i moderbolaget Marginalen AB:s förvärv av Sergelbolagen, genom att förvärva fordringsportföljer för en köpeskilling om drygt 1 miljard kronor av Telia Company. Bankens balansräkning ökar via förvärvet med ungefär samma belopp och bankens resultat förbättras som ett resultat av förvärvet. Marginalen Bank har lång erfarenhet av att förvärva fordringsportföljer och det utgör ett normalt inslag i bankens verksamhet.

Vi hänvisar till Marginalen AB:s pressrelease 2016-06-21 om förvärv av Sergelbolagen av Telia Company (finns på Cisions pressida).

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 21 juni 2016 kl. 08.00.

Marginalen Bank erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster inom områdena låna, spara, kort och försäkring. I Marginalenkoncernen ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen Bank har cirka 350 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Söderhamn och Sundsvall. Marginalen Bank ägs av moderbolaget Marginalen AB och har systerbolag i Lettland och Litauen. I Marginalenkoncernen arbetar cirka 650 medarbetare. Marginalen Bank står under Finansinspektionens tillsyn och omfattas av insättningsgarantin.