Market Online får ny VD

Market Online är ett etablerat företag inom Internethandel som i samarbete med ICA-handlare levererar dagligvaror till företag, organisationer och privatpersoner. För att möta en snabbt växande marknad förstärker vi vår organisation och anställer Markus Wilhelmsson som ny verkställande direktör. Han tillträdde tjänsten den 10 januari 2011.

- Internethandeln av livsmedel har tagit ordentlig fart under 2010 och omsatte förra året ca 1 miljard kronor. Market Onlines tillväxt ska vara snabbare och effektivare än konkurrenternas. Det är därför ett naturligt steg att tillföra ytterligare kompetens till företagets ledning genom att anställa Markus Wilhelmsson som ny vd, säger bolagets styrelseordförande Anders Lindgren.

- Det är en fantastisk utmaning att få leda Market Online in i nästa fas. Bolaget har en trogen kundbas och mångårig kompetens av Internethandel av dagligvaror. Med ett potentiellt kundunderlag som är lika geografiskt utbrett som landets ICA-butiker finns alla möjligheter att bli branschledande, säger Markus Wilhelmson.

- Dagligvaror på Internet är en snabbt växande marknad. Kundens köpbeteende, krav och önskemål förändras hela tiden. Därför är det viktigt att vara lyhörd och att snabbt kunna anpassa sig för att leda utvecklingen. Market Onlines nära samarbete med ICA-handlare och den kunskap varje ICA-butik har på sin lokalmarkad, ger Market Online möjligheter att tillgodose kundernas krav, både snabbare och bättre än andra aktörer, säger Markus Wilhelmsson.

Mikael Karlsson, som framgångsrikt byggt Market Online till det kundnära företag som det idag är, blir ny försäljningschef i Market Online.

- Det känns naturligt att lämna över till Markus i detta läge. Market Online går in i en ny expansiv fas och därmed förändras rollen som vd. Jag kan nu till fullo ägna mig åt att leda försäljningsarbetet, säger Mikael Karlsson.

Markus Wilhelmsson kommer närmast från rollen som nordisk försäljnings- och marknadsdirektör på Universal Pictures. Han har tidigare varit vd inom Sony-gruppen och haft ledande befattningar på TeliaSonera, Dagens Nyheter, TV3 och Kraft Foods.

För ytterligare information och kommentarer, vänligen kontakta:

Anders Lindgren, styrelseordförande  070-590 00 51

Markus Wilhelmsson, verkställande direktör 070-274 00 00

Market Online erbjuder ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att beställa dagligvaror och förbrukningsvaror direkt från din lokala ICA-handlare. Alla varor plockas lokalt i butikerna. Leveranser sker i dagsläget över hela Storstockholm, Västerås, Södertälje, Nyköping, Uddevalla, Halmstad, Borås, Lund, Malmö, Helsingborg och Ängelholm. Vi bygger ut vårt distributionsnät hela tiden.

• Livsmedel